Nieuw systeem verlaagt uitstoot: een manier om langer met je oude dieselauto te rijden?

donderdag 12 september 2019 - 08:30
Oude diesels met de Euro 4-norm mogen binnenkort niet meer in de LEZ binnen
De lage-emissiezones in onze steden zorgen ervoor dat veel mensen hun oude diesel van de hand doen. Er bestaat nochtans een manier om de uitstoot ervan naar beneden te halen.

Duitsland doet het al

Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens. Er wordt onder andere een AdBlue-tank met bijhorend injectiesysteem ingebouwd, en ook de software van de wagen wordt aangepast.

De prijs van het systeem bedraagt zo’n 1500 euro, voor de installatie moet je op zo’n 1000 euro rekenen. Uit testen blijkt dat de uitstoot wel degelijk drastisch daalt. De Duitse overheid laat daarom wagens met zo’n upgrade ook toe in heel wat Duitse lage-emissiezones.

Ook bij ons?

“Het systeem kan ook perfect ingebouwd worden in zowat elke Belgische dieselwagen van na 2007”, zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur“Voor mensen die per jaar 15.000 km of meer rijden heeft de investering zin. Reken er wel op dat je wagen 5 à 10% vermogen kan verliezen.” Het milieuaspect is een grote meerwaarde. Het enige probleem is volgens Pecqueur dat onze overheid er voorlopig verder nog geen enkel voordeel aan koppelt. “In België geldt voorlopig dat een voertuig na zo’n ingreep gehomologeerd moet worden door de constructeur. Uiteraard is die daar niet happig op, want een constructeur verkoopt liever een nieuwe auto.” Er zal dus een uitzonderingsmaatregel moeten komen van de overheid voor een upgrade ook echt tot een voordeel kan leiden. Zo’n maatregel bestond eerder al voor de ombouw van dieselwagens met de norm Euro 3 naar Euro 4.

Heel wat Euro 4-dieselrijders komen binnenkort op een kritiek punt: vanaf 1 januari mogen ze niet meer (kosteloos) de stadcentra van Antwerpen en Gent binnenrijden. Vanaf 2022 is dat ook het geval voor het centrum van Brussel.

Goede wil

Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van Den Heuvel (CD&V) laat weten dat de piste zeker onderzocht kan worden. Alleen vindt hij het in het kader van de formatiegesprekken niet opportuun om daar nu al uitspraken over te doen.

Brussels minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) stond De Inspecteur wel te woord en laat weten dat zij het idee op zich zeker genegen is. “Een milieu-inspanning van de burger mag ook beloond worden”, zegt ze bij De Inspecteur. “Het doel van de LEZ is schonere lucht voor de inwoners van Brussel. Het is daarbij de werkelijke uitstoot die telt, niet de euronorm van de wagen. Als een wagen door zo’n aanpassing minder uitstoot, kunnen we dat alleen maar toejuichen.”

Wel moet er onderzocht worden hoe het systeem van uitzonderingen in de praktijk kan gebracht worden. De controle van de LEZ-camera’s gebeurt aan de hand van de Euronorm van de wagen. Dat is trouwens ook zo voor bijvoorbeeld de berekening van de inschrijvingstaks. “We zullen dus moeten bekijken hoe we dat kunnen aanpakken. De toekomst zal moeten uitwijzen of het systeem haalbaar is”, zegt Van Den Brandt. De minister hoopt tot slot dat de Brusselse regering daarvoor kan samenwerken met haar collega’s in Vlaanderen en Wallonië, zodat de regels overal dezelfde zijn.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!