Online reserveren via een derde partij: goed idee?

dinsdag 4 juni 2019 - 08:23
Meer en meer kiezen restaurants ervoor om samen te werken met een tussenpersoon die reservaties regelt. De communicatie tussen consument en restaurant verloopt dan niet meer rechtstreeks. Is dat te vertrouwen?

Wil je online een reservatie maken? Dan kom je misschien wel in contact met platformen als Table Fever, The Fork of andere. Het is een bewuste keuze van de restauranthouder om in zee te gaan met een derde speler. Ze hoeven zich op die manier niet meer bezig te houden met het reservatiebeheer en kunnen hun tijd anders besteden. Restaurants betalen een jaarlijkse of maandelijkse bijdrage aan die derde partij voor de geleverde diensten. 

Ook voor de consument kan het handig zijn. In één klik zie je waar er nog een tafeltje beschikbaar is op een specifiek tijdstip. Ben je een tafeltje vergeten reserveren op Valentijn bijvoorbeeld, dan komt zo'n platform als geroepen. Daarnaast vind je er ook reviews en kan je persoonlijke lijstjes aanmaken.

Een voorschot of gratis reservatie?

Restaurants krijgen wel eens te maken met klanten die een tafel reserveren, soms voor grote groepen, en uiteindelijk niet komen opdagen. Op die manier loopt een restaurant inkomsten mis. Om die "spookreservaties" uit de weg te gaan, krijgen restaurants bij sommige reservatieplatformen de optie om een voorschot aan te rekenen. Het bedrag van het voorschot wordt bepaald door het restaurant zelf. Het reservatieplatform rekent wel een commissie aan op dat voorschot. 

Elke reservatieplatform verwerkt die voorschotten op zijn eigen manier. Bij The Fork wordt een forfetair bedrag gereserveerd op de kredietkaart. Komt de klant niet opdagen, dan wordt het bedrag ook effectief afgehouden. Table Fever werkt dan weer met een ticket dat uiteindelijk verrekend wordt met het eindbedrag. 

Check de algemene voorwaarden

Handig dus, zo'n reservatieplatform, maar let er toch mee op! Het loont de moeite om de algemene voorwaarden te lezen, want er kunnen snedige kantjes aan vastzitten. Zo staat in de voorwaarden van The Fork te lezen dat indien de consument 15 minuten later dan het gereserveerde tijdstip arriveert, het voorschot alsnog ingehouden kan worden. Of die voorwaarden ook strikt toegepast worden, valt natuurlijk af te wachten. 

Horeca Vlaanderen raadt ook aan om voor een reservatie rechtstreeks contact op te nemen met het restaurant zelf.  Reserveringssystemen zijn vandaag een realiteit, zeggen zij ook, dus bekijk ze gerust, maar wie zich er niet goed bij voelt, neemt beter rechtstreeks op met de restauranthouder. Vergeet ook niet dat die tussenspelers een verdienmodel hebben waarop het restaurant uiteindelijk moet inboeten. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!