de inspecteur
Opgelet voor de website 'Europa-plaans.com'!
di 12 feb. - 7:30
Sara kocht onlangs een Nintendo game console voor haar zoon op de website 'Europa-plaans.com'. Ze betaalt direct en het geld verdwijnt ook van haar rekening. Maar de bestelling verdwijnt nooit uit de wachtrij. Sara contacteert het bedrijf maar dat blijkt tevergeefse moeite te zijn. Het mailadres werkt niet en er staat geen telefoonnummer op de website.
Sara probeert om de bestelling te annuleren via haar bank maar ook dat lukt niet. Ze dient een klacht in bij de politie omdat ze vermoedt dat het bedrijf niet bestaat.
Bedrijf is failliet
Het verhaal van Sara is herkenbaar voor de Consumentenombudsdienst. Er komen de laatste tijd veel klachten binnen over de website 'Europa-plaans.com'.
Woordvoerder Pieter-Jan De Koning: "de website Europa-plaans.com is een webshop waar je elektrische apparaten kan kopen. Maar sinds 2016 staat het bedrijf dat erachter zit, geregistreerd als failliet bij de Kruispuntbank van Ondernemingen."
Er is dus geen activiteit meer. Maar dat zie je niet. "De website ziet er nog heel actief uit. Je kan als consument ook nog altijd bestellen en betalen. Heel concreet betaal je aan een Frans rekeningnummer maar geen enkel toestel wordt geleverd."
Geen bemiddeling mogelijk
Ondanks de vele klachten die de Consumentenombudsdienst krijgt, is er geen enkele bemiddeling mogelijk met Europa-plaans.com. De reden? Het bedrijf is failliet en is dus geen onderhandelingspartner.
Gedupeerden die hopen op een oplossing, moeten naar de politie of de rechtbank stappen.
Minister van consumentenzaken Kris Peeters laat weten dat de Economische Inspectie een onderzoek is gestart tegen Europa-plaans.com. De inspecteurs proberen te achterhalen wie er achter de website zit. Heb je dus ook een bestelling gedaan en betaald op Europa-plaans.com, meld je klacht dan zeker via meldpunt.belgie.be.