Opnieuw kritiek op Gaele. Maar heb je de voorwaarden wel goed gelezen?

woensdag 15 januari 2020 - 11:49
Gaele is een online platform dat consumenten helpt om vaker en sneller van gas- en elektriciteitsleverancier te veranderen en zo te besparen op de factuur. Het is een samenwerking tussen Test-Aankoop en Enbro, een onafhankelijk besparingsadviseur in energiezaken. In het verleden waren er een aantal klachten, en ook nu duiken er weer een aantal op. Al zou het best kunnen dat de huidige klachten er vooral zijn van gebruikers die niet perfect op de hoogte zijn over hoe Gaele precies te werk gaat, concludeert De Inspecteur.

Gaele is een platform dat de prijzen van de verschillende energieleveranciers vergelijkt en zoekt naar een voordeliger contract dan je huidige. Want volgens Test-Aankoop bekijkt 1 op de 5 gezinnen zijn energiefactuur niet of nauwelijks en die betaalt dus zonder verpinken elke maand een energiefactuur die vaak lager kan. Gaele wil hen helpen switchen zonder kopzorgen. Wie zich inschrijft bij Gaele, wordt verwittigd als er een voordeliger tarief wordt gevonden. Een overstap wordt dan automatisch voor jou geregeld.

Redelijk agressief

In het verleden kreeg Gaele kritiek omdat ze redelijk agressief te werk zou gaan. Gaele werkte oorspronkelijk met een opt-outsysteem. Zodra ze voor de gebruiker een voordeliger energiecontract had gevonden, stuurde Gaele een mail met de boodschap dat je overgezet zou worden naar de goedkopere leverancier. Alles zou automatisch geregeld worden en als je als klant de overstap niet wou kon je reageren. Wie niet reageerde kwam dus vanzelf bij de nieuwe leverancier terecht die Gaele voorstelde. 

Test-Aankoop snapte de kritiek en beloofde een betere en meer heldere communicatie. Gaele ging er ook voor zorgen dat er een opt-in optie zou toegevoegd worden voor wie dat wou. Wie dan een voorstel krijgt van Gaele zou dan zelf actie moeten ondernemen om er op in te gaan. 

Maar, benadrukte Test-Aankoop ook, Gaele volgt gewoon de voorwaarden en dat is volledige ontzorging. Vandaar dat opt-outsysteem, waarbij de klant zich van niks wat moet aantrekken.

Opnieuw kritiek

Ondanks deze beloftes krijgt De Inspecteur toch weer een aantal klachten over het initiatief. En ook de Ombudsman voor de Energiesector trekt aan de alarmbel. Hij beweert dat Gaele het niet zo nauw neemt met de regels over het herroepingsrecht en dat er zonder toestemming van de klant een contract wordt geactiveerd. Iets dat ook niet kan volgens de wet. Ook stelt de Ombudsman vast dat Gaele klanten telkens naar dezelfde nieuwe leverancier stuurt, namelijk Mega, iets waar hij ook vragen bij heeft.

De Ombudsman zal daarom met zijn klachten naar Mega trekken én naar de Economische Inspectie. Want volgens hem stroken de praktijken van Gaele niet met het afgesproken consumentenakkoord.

Onterechte kritiek

Test-Aankoop en Enbro betreuren de nieuwe klachten en spreken de beweringen van de Ombudsman met klem tegen. Volgens Simon November van Test-aankoop is de kritiek over het herroepingsrecht volledig onterecht. Klanten krijgen zowel na het voorstel van Gaele als na de overzetting van het contract 14 dagen bedenktijd om niet op het nieuwe contract in te gaan. Dat klanten tegen hun zin bij een nieuwe leverancier terecht komen is volgens November ook overroepen. Eén telefoontje naar Gaele, zegt hij, en de verbintenis wordt stopgezet.

Heb jij problemen met Gaele dan kan je contact opnemen op 02/899.04.68 of een mailtje sturen naar info@gaele.be.

 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!