Quinoa: tel de kilometers op je bord

maandag 6 mei 2019 - 08:30
een bord klaargemaakte quinoa
Het smaakpanel van de Inspecteur geeft alle 5 de merken ongeveer evenveel punten voor smaak. Kies dus voor een merk dat zich op een ander vlak onderscheidt!

Top 5:

  1.     Carrefour ‘witte’ quinoa - 8,73 euro/kg
  2.     Boni Bio – 7,96 euro/kg
  3.     Oxfam fairtrade – 11,3 euro/kg
  4.     Bon-Ri bio (Aldi) – 7,98 euro/kg
  5.     Bosto (kookbuiltjes) – 13,30 euro/kg

Qui-wàt?

  • Quinoa is nog vrij nieuw in onze winkelrekken. Dat merk je ook op de verpakking.
  • Carrefour noemt het een ‘pseudo-graan’, Oxfam een ‘gewas’, en Bosto een ‘zaad’.
  • Quinoa is in feite het zaad van een éénjarige plant die oorspronkelijk voorkwam in Zuid-Amerika, maar intussen ook al op veel andere plaatsen geteeld wordt.
  • Zelfs in ons land zijn er intussen landbouwers die zich toegespitst hebben op de quinoa-kweek.
  • Je vindt die Belgische variant intussen ook al in sommige supermarkten.
ongekookte quinoa

Verschillend

  • Annick Verween vindt het wel verrassend dat alle scores zo dicht bij elkaar liggen, want quinoa is een natuurproduct.
  • De zaden zijn voor een groot deel het resultaat van de omstandigheden waarin ze groeien, en de herkomst verschilt nogal van merk tot merk.
  • Carrefour haalt z’n quinoa in Peru, Oxfam in Bolivië en Bon-Ri uit Italië.
  • Ook al ontwaren de proevers niet veel smaakverschil, toch zit er nogal wel verschil in de nutritionele samenstelling.
  • In Peru kweken ze de meest vette quinoa: Carrefour bevat 7g vet per 100 g.
  • Boni zegt niet waar z’n quinoa vandaan komt, maar het is met voorsprong de meest zoete: 13 gram suiker per 100 g.
  • Dat zijn natuurlijke suikers, maar het verschil met de quinoa van Oxfam is wel gigantisch (1,8 gram suiker per 100 g, dus 7 keer minder).

Kies de juiste

  • De herkomst is dus niet bepalend voor de smaak, evenmin als het type verpakking.
  • De proevers hebben namelijk geen uitgesproken voorkeur voor een plastic zak of een kartonnen doos.
  • Een uitstekende gelegenheid om op de andere kenmerken te letten.
  • Zweer je bij bio? Dan kun je opteren voor Boni-Ri of Boni.
  • Als je fair-trade belangrijk vindt (een eerlijke prijs voor de boeren ter plekke), dan kun je voor Oxfam gaan.
  • Wil je voor het milieu echt het verschil maken, dan kies je best voor de verpakking waar de minste kilometers in zitten. De Belgische quinoa is dan de logische keuze.

Superfood?

  • Quinoa is al een tijdje heel hip en populair bij foodies, maar de term ‘superfood’ is eigenlijk gewoon een marketingnaam.
  • Hij slaat op voedingsmiddelen die van nature een hoge dosis van bepaalde voedingsstoffen & antioxidanten bevatten.
  • Maar dat geldt evengoed voor de meeste van onze dagdagelijkse groenten en fruit.
  • Quinoa is rijk aan eiwitten en vezels. Het wordt gebruikt als een vervanger voor pasta of aardappelen, maar het bevat toch meer energie.
  • Ter vergelijking (van calorierijk naar caloriearm): quinoa bevat meer energie dan couscous, bulgur spaghetti of gekookte aardappelen.
  • Reken voor quinoa op 350 à 386 kcal per 100 g. Bij een gekookte aardappel is dat maar 82 kcal per 100g.
  • Als je op je lijn let is quinoa dus niet bepaald dagelijkse kost.
  • Toch moet een portie quinoa af en toe zeker kunnen, zeker als hij van niet te ver moet komen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!