Samen naar de rechter tegen jaarvergoeding elektriciteit

woensdag 19 september 2018 - 08:07
De voorbije jaren kregen De Inspecteur en de Ombudsman van de Energiesector vaak klachten te horen over extra kosten bij het switchen van energieleverancier. Nochtans moet zo’n overstap volgens de wet zonder extra kosten gebeuren. Maar daar lijken verschillende energieleveranciers een creatief én wettelijk alternatief op gevonden te hebben.

Waar gaat het precies over?

Energieleveranciers mogen sinds midden vorig jaar een jaarkost doorrekenen als klanten overstappen naar een andere leverancier. Een soort abonnementskost / jaarlijkse vergoeding bovenop jouw 'echte' elektriciteitskosten. Die toelating werd vorig jaar opgenomen in het consumentenakkoord, de overeenkomst tussen de minister en de energiebedrijven die de regels vastlegt waar de sector zich moet aan houden. Zes bedrijven rekenen die jaarkost intussen door, onder meer Essent, Luminus, Mega en Octa Plus en het gaat om bedragen van 10 tot 70 euro. De ombudsman vindt dat die jaarkost in strijd is met de wet die bepaalt dat consumenten volledig kosteloos moeten kunnen overstappen. Daarom stapt hij nu naar de rechter tegen die afspraken die minister van Consumentenzaken Kris Peeters heeft gemaakt met de energiesector. Hij doet dat via een class action, een collectieve rechtsvordering is dat.

Veel klachten, weinig reactie

Vorig jaar kreeg de Ombudsdienst hierover zo'n 300 klachten binnen van consumenten. Daarom werden er herhaaldelijk aanbevelingen gestuurd naar de betrokken leveranciers maar zij hielden voet bij stuk. Ombudsman Eric Houtman: "Wij blijven er bij als ombudsdienst dat je geen afspraken kan maken in een consumentenakkoord die ingaan tegen de wet. Daarom dat wij via onze grote broer, de overkoepelende consumentenombudsdienst, nu een class action starten tegen deze marktpraktijk. Op deze manier stappen we dus collectief naar de rechter."

Wat te doen?

De ombudsman heeft ook berekend hoeveel consumenten er door deze praktijk benadeeld zijn en komt al snel tot 40 000 klanten. Rekening houdende met bedragen die variëren tussen 10 en 70 euro zou dit een totale compensatie kunnen betekenen van meer dan 1 miljoen euro. Benadeelde klanten hoeven op dit moment niks te ondernemen. Als de rechter de ontvankelijkheid van de klacht aanvaardt zullen de benadeelde consumenten automatisch vergoed worden, tenzij de rechter daar anders over beslist.

"Het is de eerste keer dat de consumentenombudsdienst een dergelijke class action opstart tegen het beleid van de regering en een minister. Kunnen afspraken tussen overheid en leveranciers ingaan tegen de wet? is de vraag die we willen opwerpen, het is aan de rechter om hierover te beslissen", zegt Houtman nog.

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!