Sonia had een abonnement bij Test-Aankoop zonder het te weten: "Ik voel me misleid"

maandag 2 maart 2020 - 08:00
Het is een oud zeer. Mensen worden gebeld door Test-Aankoop met de vraag of ze een proefaanbod willen van 2 euro. Zonder het te weten hebben ze kort nadien een abonnement aan hun been. Het is een probleem dat al veel luisteraars hebben aangekaart, ook in het verleden. En extra pijnlijk omdat het gaat om de consumentenorganisatie Test-Aankoop, want zij zijn het die het goede voorbeeld moeten geven.

Sonia uit Boutersem maakte het onlangs ook mee. Ze werd gebeld en ging in op het proefaanbod. Wat ze wel raar vond, was dat de man aan de lijn meteen haar bankgegevens vroeg. Maar net omdat het over Test-Aankoop ging had Sonia wel vertrouwen. Tot er even later geld van haar bankrekening ging en ze zag dat er een domiciliëring was gestart door Test-Aankoop. "Ik voel me echt misleid door hen", verklaart Sonia in de Inspecteur.

Inkomsten via leden

Test-Aankoop is een organisatie die werkt zonder subsidies en zonder reclame-inkomsten. "Onze middelen komen van onze leden en daarom is het dus een voortdurende zorg om ons ledenaantal op peil te houden", zo reageert Simon November van Test-Aankoop. "We willen namelijk onafhankelijk kunnen werken als we bijvoorbeeld testen doen. We gebruiken dus marketingpraktijken om leden te werven, al is het voor ons een absolute must om alles zo klaar en duidelijk mogelijk te communiceren naar mogelijke leden."

"We zullen niet zomaar mensen bellen, het gaat altijd over mensen die hun interesse in onze organisatie hebben laten merken. We werken hiervoor samen met een extern callcenter die een duidelijk script krijgen van hoe zo'n ledenwerving moet verlopen voor ons. Als er dan fouten gebeuren kan Test-Aankoop dat enkel betreuren. Zo moet er gezegd worden dat het gaat om een abonnement waarbij de twee eerste maanden 2 euro kosten en dan 10 maanden aan halve prijs. Als dat jaar om is starten de volgende 12 maanden aan volle prijs. Mensen die ingaan op het proefaanbod zullen nadien ook een brief krijgen waarin alles duidelijk staat omschreven om uit te schrijven. Niemand moet lid zijn tegen zijn wil in."

Niemand moet lid zijn tegen zijn wil in.

Simon November, Test Aankoop

Excuses

Test-Aankoop gaat er prat op dat ze deze regels telkens volgen maar geeft meteen ook toe dat fouten kunnen gebeuren. "Als er iets misloopt bij het callcenter hebben we daar ook niet altijd meteen zicht op", voegt Simon November er aan toe. Volgens hem is iedere klacht die hierover komt een klacht te veel. Als mensen zich in het verleden misleid voelden, wil Test-Aankoop daar graag zijn excuses voor aanbieden. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!