Staat er binnenkort ook een 'ecoscore' op je voedingsproduct? Volgens Colruyt wel.

donderdag 2 januari 2020 - 11:48
In de sector van de supermarkten en de voeding was er het afgelopen jaar heel wat beweging. Zo kwam supermarktketen Jumbo naar ons land, die inzet op lage prijzen. Maar ook het gedrag en de wens van de consument verandert constant. En dan is er nog de roep om duurzaam te zijn. De uitdagingen zijn groot, klinkt het bij Colruyt.

Sven had in De Inspecteur Stefan Goethaert te gast, hij is directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group. Hoe ziet hij onze voedingssector en de wereld van de supermarkten evolueren de komende jaren?

Prijs-kwaliteit

Al tientallen jaren garanderen we de laagste prijzen aan onze klanten en dat gaan we ook morgen blijven doen, zegt Goethaert. Daarmee bevestigt hij nogmaals de laagsteprijsgarantie waar Colruyt telkens mee uitpakt. Maar ondanks die lage prijzen willen we niet inboeten aan kwaliteit zegt Goethaert ook. 

"Consumenten zouden een lagere kwaliteit niet appreciëren en zelf willen we dat ook niet, integendeel zelfs. Zo hebben we de afgelopen jaren onze eigen merken constant verbeterd op gebied van smaak en gezondheid. Minder zouten, minder vetten, minder suikers. Kwaliteit is essentieel voor ons, als een consument het product niet goed vindt koopt hij het de volgende keer niet meer."

Nieuwe trends overroepen

Superfoods, vegetarische producten, bioproducten, ... Er is de voorbije tijd heel wat veranderd in het aanbod van de supermarkten en de winkelkar waarmee je vandaag de supermarkt buiten rijdt is niet meer dezelfde dan tien jaar geleden. Al wil Stefan Goethaert dit niet overroepen want heel veel vertrouwde producten blijven heel stabiel, zo was de komkommer één van de meest verkochte producten de afgelopen dagen. Maar er komen nieuwigheden bij en ook kant-en-klare producten zijn niet meer weg te denken uit de supermarkt. Al zal je de supermarkt niet meteen zien vergroten, want te veel keuze daar help je de consument ook niet mee vooruit. Je mag niet voor onmogelijke keuzestress zorgen bij de consument.

Ecoscore?

Vorig jaar brak de nutriscore volledig door en Colruyt ziet de nutriscore dan ook al een ideaal middel om de klant te informeren over hoe gezond of ongezond een product is. Maar klanten willen op vele vlakken geïnformeerd worden, zo ook over de duurzaamheid van een product. Daarom is Colruyt bezig met de ontwikkeling van een soort ecoscore, vergelijkbaar met de nutriscore. Van die ecoscore zal dan de milieuimpact van een product af te lezen zijn. Maar het is een complex gegeven om te realiseren volgens Goethaert omdat je de hele keten in kaart moet brengen hiervoor. Groots uitpakken met zo'n ecoscore zal nog niet voor 2020 zijn, mogelijk al wel de eerste zichtbare resultaten.

Vertical farm

Colruyt experimenteert op dit moment volop met een eigen vertical farm, een verticale boerderij. Een manier om planten in meerdere lagen te telen en dat met een zeer kleine ecologische voetafdruk. Je hebt namelijk minder ruimte en energie nodig omdat licht, warmte, water en voedingsmiddelen heel gecontroleerd kunnen toegediend worden. Op dit moment worden testen uitgevoerd met basilicumplanten en de verwachting is dat de eerste eigen gekweekte basilicum in de loop van dit jaar in de winkelrekken van Bio-Planet zal liggen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!