Sterrenhotels: Waarom de ene ster schittert en de andere niet!

vrijdag 2 augustus 2019 - 08:01
De voorbije zomer deden Anne en haar vriend een roadtrip langs de Franse Westkust. Het was een fantastische ervaring en ze zagen wonderschone dingen, maar bij de hotels waar ze verbleven stellen ze zich wel enkele vragen.

Anne en haar vriend leiden een druk leven en tijdens hun vakanties hebben ze graag een minimum aan comfort. De allergrootste luxe hoeft niet maar het mag wel in orde zijn, dat is hun principe. Daarom kozen ze er voor om tijdens hun reis langs de Franse Westkust te verblijven in viersterrenhotels.

Luxe vs. armoe troef

"We deden verschillende hotels aan tijdens onze trip en net daarom viel het kwaliteitsverschil ons zo enorm op ", zegt Anne. "We kwamen in hotels waar het ontbijt te vergelijken was met het ontbijt dat je krijgt op een doordeweekse camping, waar de koffie uit automaten kwam en waar de faciliteiten in de badkamer ondermaats waren. Een hotel waar je bijvoorbeeld zelf shampoo, douchegel en wc-papier moet gaan kopen omdat het er niet voorzien is kan je toch geen viersterrenhotel noemen? Aan de andere kant kwamen we dan weer in hotels terecht waar je je in het paradijs waande en waar het comfort op en top was. Als je dan merkt dat die verschillende hotels allemaal 4 sterren hebben en ongeveer dezelfde prijs kosten, stel je je toch wel vragen."

Verplichte voorzieningen

Geert Martin van Toerisme Vlaanderen gaf Sven een extra woordje uitleg over het toekennen van sterren aan hotels. Sterren worden toegekend aan hotels op basis van de voorzieningen die er aanwezig zijn. Het gaat dan over zaken zoals een ontbijtbuffet, een zwembad, onthaalmedewerkers op ieder moment van de dag, roomservice en een minibar in de hotelkamer. De manier waarop ze die zaken aanbieden beslist ieder hotel dan weer voor zich en net daarom dat je binnen iedere classificatie wel wat verschillen kan hebben. De ene uitbater zal voor meer comfort en luxe zorgen dan de andere. 

In sommige landen (en daar hoort Frankrijk bij) bestaat er een systeem dat hoteleigenaars bepaalde voorzieningen die afwezig zijn kunnen compenseren met optionele voorzieningen. Dat maakt het voor de toerist heel moeilijk om in te schatten wat een bepaalde sterrenclassificatie nu net inhoudt.

Hotelstars Union

Om dit hele systeem voor de toerist éénvormiger te maken is de Hotelstars Union in het leven geroepen. Dat is een samenwerkingsverband van 17 Europese landen waar dezelfde classificatievoorwaarden worden gehanteerd. Op die manier ga je als toerist perfect kunnen nagaan wat een tweesterrenhotel, een driesterrenhotel of een viersterrenhotel precies te bieden heeft. Op die manier ga je als je een driesterrenhotel kiest in Nederland hetzelfde comfort krijgen dan als je een driesterrenhotel boekt in Estland.

Frankrijk is echter nog geen lid van de Hotelstars Union en hanteert dus nog altijd zijn eigen nationale regels. De Franse hotelfederatie voert echter wel gesprekken met de Union en de hoop is er dat ze binnen enkele jaren kunnen toetreden. Dat zou goed nieuws zijn voor de Vlaamse toerist, want die trekt nu eenmaal heel vaak op vakantie naar z'n zuiderburen.

Meer info over de Hotelstars Union kan je hier vinden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!