
de inspecteur
"Te weinig geld voor nieuwe kleren of een auto": 4 op de 10 jongvolwassenen piekeren over geld
wo 16 sep. - 5:46

Nog voor de coronacrisis bevroeg Febelfin 2000 jongeren tussen de 15 en 30 jaar oud. Dat is een brede groep van schoolgaande jeugd tot jonge ouders. De aard van geldzorgen is dan ook erg verschillend. 15- tot 19-jarigen maken zich zorgen over voldoende geld voor nieuwe kleren en hobby's. 20- tot 30-jarigen piekeren over de afbetaling van de auto of het huis of over het feit dat ze weinig kunnen sparen.
Financiële kennis
Heel wat jongeren weten ook weinig over geld. En daar zijn ze zich ook van bewust. Slechts één op de vier geeft zichzelf een hoge score. "Wie minder op de hoogte is van zijn financiële zaken, houdt zich er minder graag mee bezig en heeft vaker geldproblemen", zegt Isabelle Marchand van Febelfin. "Op die manier komt men in een vicieuze cirkel terecht en is het moeilijk om daaruit te geraken."
Als jongeren meer te weten willen komen over geld, gaan ze vooral te rade bij hun ouders. Maar die blijken niet de beste gesprekspartners te zijn, want veel ouders praten niet graag met hun kinderen over geld. "Zeggen hoeveel je verdient, wat de kosten zijn binnen het gezin, het is vaak een taboe", zegt Marchand. "Daarom vinden we dat niet alleen ouders, maar ook scholen een belangrijke rol kunnen spelen in het bijbrengen van financiële kennis."
Wie minder op de hoogte is van zijn financiële zaken, houdt zich er minder graag mee bezig en heeft vaker geldproblemen. Op die manier komt men in een vicieuze cirkel terecht.
Daarom lanceert Febeflin de website mijngeldenik.be met allerlei tips over onder meer zakgeld, sparen, belastingen en de loonbrief.
Jongeren weerbaar maken
Liesbet Verbist is leerkracht economie in het Technisch Atheneum Den Biezerd in Niel. Ook zij merkt dat de financiële kennis bij jongeren niet altijd even goed is, en dat de school daarin een belangrijke rol kan spelen.
"Jongeren zijn nog niet allemaal even goed op de hoogte van hun geldzaken. Vooral de risico's en gevaren kunnen ze nog moeilijk inschatten en net daarom is het belangrijk dat we ze weerbaar maken. Dat alle leerlingen, niet enkel die in de economische richtingen, via school die economische vaardigheden aangeleerd krijgen is een zeer goede zaak."
Liesbet geeft toe dat het niet altijd even makkelijk is om de aandacht van jongeren te winnen tijdens haar lessen: "In mijn lessen gaat het vaak over moeilijke termen, zoals rente en budgetbeheer. Daarom dat ik het vaak zo concreet mogelijk aanpak met voorbeelden en oefeningen uit het dagelijks leven."
Hier zie je het gesprek dat Inspecteur Sven had met leerkracht Liesbet: