Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #19 Als de NMBS ons niet helpt, dan helpen we elkaar

dagboek van een pendelaar

vr 25 jan. - 10:52

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

“Het is tijd dat we een klantenbedrijf worden,” zegt onze spoorbaas Sophie Dutordoir in de Kamercommissie. Maar het zal dan toch niet deze week zijn. Frappant trouwens dat mijn open brief niet ter sprake kwam in die Kamercommissie :-). Grapje.

Woensdagavond. Ik beslis om de dag erop de trein van 6u15 te nemen. Ik kijk al eens naar de app: hij gaat toch rijden, hé? Stomme zet, natuurlijk, want de avond ervoor staat er nooit informatie over de ochtendtreinen. Maar ik blijf volharden in mijn naïviteit. Enfin, geen informatie.

De cijfertjes

Op de app staan alle treinen vermeld. Ervaren pendelaars weten intussen dat je pas écht zeker weet dat je trein rijdt, als er ook een cijfertje bijstaat. In het beste geval is dat een groene ‘+0’. Dat wil zeggen dat de trein op tijd is. In de andere gevallen staat er een rode ‘+1’ of ‘+5’ enz. Als het cijfertje er staat, weet je dat je trein vertrokken is en ergens aan het rijden is. Je kan dan alleen maar hopen dat hij blijft rijden!

Als er niks staat, is dat verdacht. Zo bewijst mijn ervaring op donderdagochtend.

Check check dubbelcheck

Mijn wekker loopt af. Ik kijk op de NMBS-app. Als mijn trein niet rijdt, kan ik nog even blijven liggen :-). Het is een uur voordat mijn trein in Wervik aankomt. Ik zie op de app niks. Geen meldingen, maar ook geen cijfertjes. Ik sta op.

Als ik uit de douche kom, kijk ik nog eens. Niks. Ik heb dus nog geen zekerheid, maar ik moet ook niet panikeren.

Wanneer weten ze eigenlijk dat een trein niet zal rijden? Als de treinbestuurder de motor wil aanzetten, 2 minuten voor vertrek? Of is die daar al veel vroeger? Wordt er ’s avonds nog een check up gedaan? Of wordt alles op het moment van het vertrek gecontroleerd?

Terwijl ik mijn ontbijt klaarmaak, kijk ik nog eens. Mijn trein zou binnen een half uur in Wervik moeten zijn. Hij moet binnen tien minuten in Poperinge vertrekken. Niks. Nog geen cijfertje, nog geen rode meldingen.

Ik overdrijf

Ik weet niet waarom, maar ik blijf de app checken. Is het door de sneeuw dat ik zo achterdochtig ben? Of omdat ik eerder deze week ook al een afgeschafte trein had? Ik weet het niet. In elk geval, wanneer ik vertrekkensklaar sta om naar het station te gaan (het is een kwartier wandelen, maar met de sneeuw reken ik toch twintig minuten, ik weet niet hoe de voetpaden erbij liggen), wil ik de app nog eens checken.

Ik denk bij mezelf: overdrijf niet. Wees niet zo achterdochtig. Ga er nu gewoon van uit dat je trein rijdt.

Ik kijk toch.

Afgeschaft! Mijn trein is afgeschaft! Net op het moment dat hij in Poperinge moet vertrekken, vermeldt de app dat hij niet rijdt. Twintig minuten vóór hij in Wervik arriveert.

Het goede nieuws: ik kan in een warm huis wachten op de volgende trein.
Het slechte nieuws: mijn trein is afgeschaft. Ik kon langer slapen.

Onzekerheid

De trein is afgeschaft wegens een technisch defect, laat ^Phil me weten via Twitter. Oei. Is mijn trein dan kapot? Geen idee.

En dé hamvraag is natuurlijk: blijft hij de hele dag in Poperinge staan? Of rijdt hij in de loop van de dag toch naar Schaarbeek en kan hij me vanavond naar huis brengen? Want mijn trein rijdt ’s ochtends van Poperinge naar Schaarbeek, wacht daar een hele dag, en rijdt ’s avonds van Schaarbeek naar Poperinge.

Uiteraard weet de NMBS dat niet, dat heeft ^Dries mij eerder deze week al duidelijk gemaakt. ^Phil pakt het diplomatischer aan.

Ik wil nog vragen of hij het wil opvolgen voor mij, maar die service kan ik niet verwachten.

Hulp uit andere hoek

Rond de middag krijg ik een berichtje van een collega-pendelaar.

Hey Pendelaar Wervik, hier een pendelaar uit Ieper, die vandaag thuis werkt. Ik zag net de trein die vanochtend afgeschaft was, in Ieper passeren. Hij is dus vertrokken richting Schaarbeek. Fijne dag!

— Pendelaar uit Ieper

Zalig toch! Ik ben gerust gesteld. Mijn trein zal mij vanavond naar huis brengen. Al weet je dat bij de NMBS nooit, natuurlijk.

Bedankt, pendelaar uit Ieper! Je hebt heel wat stress bij me weggenomen. En inderdaad, mijn trein rijdt ’s avonds. Hij pikt me op in Brussel Centraal en zet me netjes in Wervik af.

Als de NMBS niet plant, vooruit denkt en communiceert, dan doen wij pendelaars dat wel.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet