Waarom de lage-emissiezone geen rekening houdt met de CO2-uitstoot van je auto

woensdag 8 januari 2020 - 10:02
Lage Emissiezone
Je hoort regelmatig onheilspellende berichten over onze CO2-uitstoot. Maar is koolstofdioxide niet dat onschuldige gas dat voor belletjes zorgt in spuitwater of limonade? Wetenschapsjournalist Koen Wauters verduidelijkt.

Klimaat

CO2 of koolstofdioxide is op zich niet giftig. Het is een gas dat we als mens uitademen. Je vindt het inderdaad ook als bubbels in dranken. Het gas is op zich onschadelijk, maar speelt wel een rol in de opwarming van de aarde. Zeker wanneer de CO2 afkomstig is van fossiele brandstoffen.

Die stoffen lagen miljoenen jaren lang opgeslagen in de aarde, in aardolie bijvoorbeeld. We verbruiken ze nu in sneltempo in de vorm van benzine of diesel. Wanneer we die verbranden komt de CO2 die al miljoenen jaren opgeslagen was weer vrij.

Die extra CO2 verstoort de natuurlijke balans. Het gas vormt een soort deken rond de aarde en veroorzaakt het broeikaseffect en de opwarming van het klimaat. In die zin is het dus van belang dat we onze CO2-uitstoot beperken door zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken.

En de lage-emissiezone dan?

Sinds begin dit jaar mogen heel wat oudere wagens de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen, Gent en Brussel niet meer in. Zo'n lage-emissiezones heeft echter niets te maken met CO2, maar met de luchtkwaliteit in de stad. Ze zijn gebaseerd op een aantal andere gassen die je wagen uitstoot.

Of je wagen de zone binnen mag, hangt af van welke euronorm hij heeft. Die euronorm hangt onder meer af van z’n CO-uitstoot. Koolstofmonoxide dus; het gas dat ook CO-vergiftiging kan veroorzaken bij slecht werkende verwarmingstoestellen.

Maar de belangrijkste factor bij de bepaling van de euronorm is de uitstoot van de zogeheten stikstofoxides, afgekort NOx. Die gassen hebben de meeste invloed op onze gezondheid. Wanneer je ze inademt kunnen ze zorgen voor irritaties van de luchtwegen. Bijvoorbeeld: piepende ademhaling, kortademigheid, hoesten en astma. Op lange termijn worden stikstofoxides ook gelinkt aan longschade en hart- en vaatziekten.

Samengevat

Elke vorm van uitstoot heeft een (negatief) effect, maar niet in elke context worden alle schadelijke factoren in rekening gebracht.

  • Koolstofmonoxide (CO) en stikstofoxides (NOx) zijn nadelig voor de luchtkwaliteit en de ademhaling. De uitstoot ervan bepaalt of je auto een LEZ binnen mag.
  • Koolstofdioxide (CO2) heeft een invloed op het klimaat wereldwijd. Het verkeer is in ons land de grootste oorzaak van CO2-uitstoot, en dat speelt dan weer een rol in het broeikaseffect.

Geen idee welke euronorm jouw wagen heeft? Neem je inschrijvingsbewijs er eens bij. Rechts onderaan, achter het vakje 'milieuklasse', vind je de euronorm (een cijfer van 1 tot 6).

In Antwerpen, Gent en Brussel zijn (diesel)wagens met een euronorm van 1 tot en met 4 niet meer welkom. Vanaf 2025 is ook euronorm 5 verboden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!