Winkeliers zetten met Local Friday aanval in op Black Friday

woensdag 20 november 2019 - 11:27
Nu vrijdag organiseren een aantal producenten, handelaars en winkeliers van bij ons de eerste editie van Local Friday, niet toevallig één week voor Black Friday. Die koopjesdag is overgewaaid vanuit Amerika en wint elk jaar aan populariteit. Vooral grote internationale webwinkels geven dan immense kortingen, handelaars hier voelen zich verplicht om ook op de kar te springen. Met dit nieuwe initiatief hopen een aantal onder hen een tegenbeweging in te zetten.

De local Friday wordt geen nieuwe kortingsdag. Het is meer een sensibiliseringscampagne die consumenten vraagt stil te staan bij hun aankoopgedrag. Black Friday lijkt erg mooi, maar er komen steeds meer koopjesdagen op ons af. Intussen is er op 11 november Singles Day (oorspronkelijk uit Azië) en de maandag na Black Friday is het Cyber Monday.

“Local Friday wil consumenten vragen om vaker en het liefst elke dag lokaal aan te kopen, tegen een normale eerlijke prijs,” zo zegt Christine Mattheeuws van het NSZ aan de Inspecteur op Radio 2. Nu vrijdag 22 november kan dat ook op de “Local Friday Fair” in het Felix Pakhuis in Antwerpen. Een markt waarop je lokaal talent uit heel Vlaanderen kan komen ontdekken. Een 30-tal standhouders uit de sector van de fashion, food, juwelen, keramiek, streekproducten en accessoires stellen zichzelf en hun producten daar dan voor.

“De strijd van steeds meer kortingen zal op de duur de kleinhandelaars wegduwen, dat zal ons allemaal erg triest maken.”

Christine Mattheeuws, zelfstandigenorganisatie NSZ

De initiatiefnemers hopen ook dat consumenten online het charter van deze actiedag willen tekenen op www.iksteunlocalfriday.be en dat delen op sociale media. “Waarom rollen we de rode loper niet eens uit voor zij die hun hart en ziel in elke creatie steken,” zo verwoordt ondernemer Sofie Smolders het. “Als de Vlaamse consument ons af en toe eens steunt met een bewuste ‘lokale’ aankoop, dan is de opbrengt voor de gemeenschap, het milieu én de toekomst veel groter.”

Luisteraars reageren alvast met begrip

  • Kathy zegt dat ze begrijpt dat de zelfstandigen daar niet naar uitkijken. Zij zelf ook niet, "wij kopen zoveel mogelijk lokaal, akkoord dat is soms iets duurder, maar de service en de glimlach en eens kunnen praten betekenen al veel.”
  • Béatrijs is wel blij met kortingsdagen: “In duurdere tijden telt een prijsverschil wel. ”
  • Annemie : “Ik koop alleen als ik iets nodig heb, nooit omgekeerd. Dus niet omdat er toevallig kortingen zijn. Da’s weggesmeten geld. Die kortingsdagen jagen ons op als consument.”
  • Raymond begrijpt die extra dag, als zegt hij ook: “Is er nog één dag waarop er niets gebeurd? Ik hoop van wel.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!