Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Zo zit dat dus met die garantie

vr 2 sep. - 9:52

Heb je vragen over de wettelijke garantie van 2 jaar? Hier vind je heel wat antwoorden.
Garantie: krijg waar je recht op hebt!

Geen kattenpis, die wettelijke garantie van 2 jaar. Als je ze krijgt tenminste, want daar gaat het wel eens fout.

De Inspecteur zet deze week de meest voorkomende problemen op een rij.

"Op onderdelen geldt maar 1 jaar garantie": 

 

 

Tim kocht een robotgrasmaaier. De batterij begaf het na anderhalf jaar. De verkoper rekende hem de kosten aan voor een nieuwe batterij want "de fabrikant geeft maar 1 jaar garantie op onderdelen en wij nemen die garantietermijn over, meneer."

Mag niet. De wettelijke garantie van 2 jaar geldt evengoed voor toebehoren of onderdelen. Producenten geven inderdaad vaak maar 1 jaar garantie aan de kleinhandelaar. Toch moet een winkelier jou altijd 2 jaar wettelijke garantie geven op het volledige product.

Het is wel zo dat er maar 1 jaar garantie is op tweedehandsaankopen.

 

Paul kocht online een kleine accu voor z'n fototoestel. Hoewel hij bestelde via een Belgische website, werd het batterijtje geleverd vanuit Nederland. Met maar 1 jaar garantie.

Mag niet. In alle andere EU-landen heb je recht op dezelfde garantie als bij ons: minstens 2 jaar. Sommige EU-lidstaten gaan zelfs verder en verplichten handelaars om langer dan 2 jaar garantie te geven.

"Dat product is te goedkoop, daar geven we geen garantie op"

 

 

Roger kocht een wandklok van 12.5 euro, en dat was volgens de verkoopster niet genoeg om garantie te krijgen. "Ha nee, die geldt pas vanaf een aankoop van 15 euro, meneer." Hij kreeg zelfs geen kasticket mee, en heeft dus geen enkel bewijs van aankoop in handen.

Mag niet. Er bestaat geen minimumbedrag voor de wettelijke garantie. Elke consument heeft er sowieso recht op als hij een consumptiegoed koopt bij een professionele verkoper.

  • Je moet de aankoop wel kunnen bewijzen en dat kan alleen met factuur of kasticket (of een kopie ervan). Verlaat de winkel dus nooit zonder.
  • Sommige winkels vragen je eID 'voor de garantie'. Je bent niet verplicht om die gegevens achter te laten. Hou je liever zelf je aankoopbewijs bij, dan is dat je volste recht.
  • Let op: het kan wel dat een winkel je alleen een commerciële garantie (geen wettelijke dus) zal geven als je je gegevens achterlaat.

"U moet dat zelf opsturen naar de producent, wij doen dat niet"

 

 

Yves kocht een aszuiger, maar 3 maanden later moest hij hem kapot terugbrengen naar de winkel. "U mag hem zelf inpakken en gratis opsturen naar dit adres, meneer." Moet de winkelier dat niet zelf doen?

Dat is inderdaad de taak van de verkoper. Hij is het aanspreekpunt voor consument en hij moet zorgen voor de herstelling of vervanging onder garantie. Je bent als consument dus nooit verplicht om zelf naar de producent of fabrikant te stappen.

“Uw tablet is nog in garantie, maar ik zal u toch iets moeten aanrekenen om het naar de hersteller op te sturen”

 

 

De tablet van Robert werkte niet meer, was nog geen jaar oud en viel nog onder de garantie. Toch vroeg z’n winkelier 230 euro voor de herstelling en de verzendkosten. De robotgrasmaaier van Guillaume en Rozy viel jammer genoeg net buiten de garantie. Ze lieten hem opsturen naar de producent maar in de winkel werd hen voordien niks gezegd over de kostprijs. Zelfs niet over de 27 euro die ze moesten betalen om er gewoon een naar te kijken werd geen woord gerept.
Valt je toestel nog onder de wettelijke garantie dan krijg je een kosteloos herstel en mag de verkoper ook geen extra kosten (zoals transportkosten of bewaarkosten) aanrekenen.
Is de wettelijke garantie verstreken dan kunnen wel kosten aangerekend worden, maar is het heel belangrijk dat de winkelier je voordien inlicht van die kosten die je gaat moeten betalen. Een goede raad is die afspraken en kosten op papier te zetten, waarmee beide partijen zich akkoord verklaren. Dus schrik niet dat er extra kosten op je afkomen buiten garantie, maar weet wel dat de verkoper je op voorhand moet informeren.

"U krijgt geen garantie wegens verkeerd gebruik"

 

 

Karel kocht een vuilwaterpomp, maar die gaf er na 4 maanden de brui aan. Hij bracht de pomp binnen, maar de reactie van de producent was kort en krachtig: ‘valt niet onder de garantie wegens verkeerd gebruik’. Daar moet Karel het dan maar mee doen?
Neen. Breng je een defect product terug binnen tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop? Dan gaat de wet ervan uit dat het probleem al aanwezig was bij de verkoop.
Als de producent een herstelling onder garantie weigert omdat je het toestel verkeerd gebruikte, dan moet hij dat ook duidelijk staven en bewijzen. De verkoper kan een expert aanstellen om zijn gelijk te bewijzen. Maar jij kan als klant evengoed een andere tegenexpert voorstellen.
Weet je niet goed hoe je zo’n geschil aanpakt? Gebruik een modelbrief van de FOD Economie. Die vind je hier.
 
Herwig liet een jaar geleden zonnepanelen installeren, maar één van de omvormers is stuk. Hij nam binnen de garantieperiode contact op met de invoerder, maar die bleek failliet. De kleinhandelaar bestond bovendien ook niet meer en de omvormer werd geproduceerd in China. Waar moet hij nu terecht voor zijn garantie?
Moeilijke situatie. Als de verkoper failliet gaat, word jij schuldeiser en zal je je moeten wenden tot de curator. Geen evidentie om dan je centen te recupereren.
Misschien krijg je wel een commerciële garantie van de producent en is die bereid om het product te herstellen. Pas op: hij mag daar dan wel kosten voor aanrekenen.
Als de producent failliet is, maar niet de verkoper, dan heb je meer geluk. De wet zegt namelijk dat de verkoper de garantie voor zijn rekening moet nemen. Hij moet de herstelling dus uitvoeren en de eventuele kosten voor z’n rekening nemen.

Vragen? Klachten?

Heb jij vragen en klachten over garantie? Dan kan je terecht bij het contactcentrum van de Federale Overheidsdienst Economie op het nummer 0800 120 33.
Op de website van de Federale Overheidsdienst Economie vind je meer informatie over garantie. En als je het garantielied goed in je oren knoopt, trap je de volgende keer niet meer zo snel in de val.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet