10 tips voor je begint aan een lange wandeling

zaterdag 27 juli 2019 - 07:00
Wandelen
Als je binnenkort voor het eerst een lange wandeling wil doen, hebben we voor jou een aantal tips.

Wandelen. Het is gezond en vrij goedkoop. Je kan het alleen doen of in groep. Voor korte of lange afstanden. Wandelen is goed voor de fysieke en mentale gezondheid. 
Maar waar moet je aan denken als je voor het eerst een lange afstand wil wandelen? Wanneer je bijvoorbeeld de Dodentocht of de sportieve wandeling van Het Gordelfestival wil stappen.

Margy

Radio 2-luisteraar Margy Michiels uit Bornem is een ervaren wandelaar. Op aanraden van haar neef, een ervaren wandelaar, trok ze zeven jaar geleden haar wandelschoenen aan en ging op stap. De microbe zat meteen in haar lijf. Je vindt Margy elk jaar op de Dodentocht.
Dit zijn haar tips voor wie in de (nabije) toekomst een lange wandeling wil doen.

1. Koop goede wandelschoenen. Vraag advies voor een goede schoen. Ga in de sportwinkel zeker op de loopband stappen.
2. Neem een wandelschoen met 1 maat groter. Koop een 44 als je normaal gezien een 43 draagt. Tijdens het stappen zwellen voeten.
3. Ingelopen schoenen die goed passen, zijn belangrijk.
4. Vermijd kledij die kan schuren. Draag naadloze kousen.
5. Eet en drink geregeld. Een auto rijdt ook niet zonder brandstof.
6. Breng variatie in het voedsel. Zoetigheden kan je afwisselen met iets met zout.
7. Bereid je voor. Ga geregeld wandelen. Tempo is daarbij niet belangrijk maar slenter ook niet. Volg je eigen ritme en hou je daar aan.
8. Zoek een comfortabele manier om te wandelen. Zodat je je onderweg niet moet ergeren aan kleine dingen. Denk daarbij aan knellende kledij, materiaal dat op een moeilijk bereikbare plaats zit in je heuptas of rugzak. 
Of mensen die je goed bedoelde berichten sturen of bellen tijdens een lange tocht. Het zoveelste bericht kan irritant zijn, waardoor je geen tijd meer hebt om te genieten van het wandelen.
9. Af en toe (op een controlepost) eventjes gaan zitten om te rusten, kan deugd doen.
10. Als het wandelen je bevalt, stop er dan niet mee na de Dodentocht of Het Gordelfestival. Het is een heel ontspannende en gezonde sport!

Margy Michiels

Gids

Wandelsport Vlaanderen vzw heeft, samen met de organisatie van de Dodentocht, een gids geschreven voor iedereen die graag en veel wil wandelen. Met adviezen voor mensen die niet onvoorbereid op weg willen gaan. In de gids zitten er ook twee uitgewerkte trainingsprogramma’s.
De gids vind je hier.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!