5 tips om te stoppen met roken van tabakologe Christine Plets: "Het gaat makkelijker als je van de ene op de andere dag stopt met roken"

dinsdag 8 juni 2021 - 11:12
Stoppen met roken, het is niet gemakkelijk. Tabakologe Christine Plets van Stichting tegen Kanker gaf haar beste advies in de Radio 2-app.

1. Kom je altijd gewicht bij als je stopt met roken?

"Gemiddeld is er een gewichtstoename van twee à vier kilogram. Het gaat dan vooral om een gewichtstoename in de eerste zes weken dat je bent gestopt met roken, het is niet iets dat blijft duren. Het is te moeilijk om ook nog eens op dieet te gaan dan, aanvaard dat er een paar kilo’s bij zullen komen, nul kilo bijkomen is gewoon niet realistisch."

Waarom komen die kilo's er dan precies bij? "Je hersenen kunnen in het begin niet goed het onderscheid maken tussen een hongergevoel en de drang naar nicotine. Vandaar dat de zin naar zoetigheid bij veel mensen groter wordt eens ze stoppen met roken, want je krijgt er hetzelfde geluksgevoel van. Probeer daarom hetzelfde te eten als je daarvoor deed. Kies het best voor gezonde tussendoortjes, kies voor een stuk fruit of tomaatjes bijvoorbeeld. Maar een écht alternatief voor een sigaret bestaat er helaas niet."

"Wat ook wel een rustgevend effect heeft, is bewegen. Zo maak je ook endorfines aan, maar ze werken langer dan een zoet tussendoortje. Als je al een halfuurtje per dag wandelt, zonder echt intensief te trainen, kan je al het verschil maken."

2. Bouw je het best af of beter de korte pijn?

"Ik raad aan om onmiddellijk te stoppen, anders duurt het nog langer om echt te stoppen. Het wordt dan telkens moeilijker en moeilijker om het afbouwen vol te houden. Het gaat makkelijker als je van de ene op de andere dag stopt. Zelfs al rook je nog ‘maar’ drie sigaretten per dag, het blijft een risico voor je gezondheid. Ook van drie sigaretten kan je kanker krijgen."

3. Is vapen een goed alternatief?

"Voor sommige mensen kan het een hulpmiddel zijn om te stoppen met roken. Het kan een goede tussenstap zijn, vooral voor mensen die de handeling van het roken nog niet helemaal kunnen loslaten. Je kan de hoeveelheid nicotine makkelijker afbouwen dan bij een gewone sigaret, maar dan nog blijft de vraag, stop je er helemaal mee als je op nul zit? Dus er zit nog steeds een addertje onder het gras."

4. Hoe overtuig je iemand om te stoppen met roken?

"Spreek de roker aan over jouw bezorgdheden vanuit de ‘ik-vorm’. Zeg niet, ‘jij moét stoppen met roken’, maar zeg liever ‘ik maak me wat ongerust’ bijvoorbeeld. Je kan ermee een zaadje planten om de persoon te overtuigen de stap te zetten. Het heeft hoe dan ook geen zin om te blijven aan te dringen."

"Stoppen met roken blijft iets dat komt uit een persoonlijke motivatie. Alles kan een trigger zijn om te willen stoppen met roken, iemand anders in je omgeving die erin slaagt bijvoorbeeld. Als je niet het gevoel hebt dat je iets kan, dan is de kans kleiner dat je het gaat doen."

5. Blijf je levenslang verslaafd?

"Een roker maakt een evolutie door waarbij de psychologische verslaving vermindert, wat betekent dat je emoties zoals stress of verdriet probeert te bestrijden met roken. Die verheerlijking van de positieve kanten van het roken vermindert aanzienlijk. Wat wel kan is dat je nog regelmatig herinnerd wordt aan het fijne gevoel van roken, bijvoorbeeld wanneer iemand naast je op een terrasje een sigaret opsteekt. Maar dat betekent niet dat je er veel aandacht aan moet besteden."

Bekijk de hele vragensessie in de Radio 2-app:

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!