Dokter Devroey over rug- en nekpijn: "Een halve dag blijven zitten zonder te bewegen, is roofbouw plegen op je gewrichten"

vrijdag 21 januari 2022 - 10:42
Foto Pexels
We zitten met z'n allen gemiddeld tussen de 10 en de 12 uur per dag. En dat is niet goed voor onze rug en je nek. Het is niet voor niets dat er wel eens gezegd wordt dat zitten het nieuwe roken is. Dokter Devroey ziet de tol van corona ook in de praktijk.

"We merken het voorbije half jaar een toename van de gewrichtsproblemen: de rug, de schouders, de nek. Dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen te lang in een slechte positie blijven zitten. Niet iedereen heeft een goede bureaustoel thuis. Of er is er maar één en er zijn meer gezinsleden die thuis werken. Dus de anderen zitten of hangen in de zetel, sommigen liggen zelfs op de grond. Bovendien bewegen de mensen te weinig. Ze blijven een halve dag zitten. Dat is roofbouw plegen op je gewrichten."

"Maar hoe goed je stoel ook mag zijn, beweeg regelmatig! Zet je kop koffie of je glas water vijf meter verder zodat je moet opstaan om een slokje te nemen. Of vergader rechtstaand, ook dat helpt, als je maar niet te lang in één zelfde houding blijft zitten."

Wandelen is goed, zwemmen is zeer goed en fietsen kan ook, maar liefst op een fiets met een goede ophanging en een hoog stuur.

Dokter Devroey

Van stress, nierstenen en sportwagens

"Naast een slechte (zit)houding en te weinig bewegen, is ook stress één van de belangrijkste oorzaken van rug- en nekpijn. Ook al heb je geen andere klachten, zit je in een goede stoel en beweeg je voldoende, dan nog kan stress aanleiding geven tot rugpijn."

"Maar er zijn nog andere en zelfs ernstiger problemen die aan de basis kunnen liggen van rugpijn. Denk aan nierstenen, bijvoorbeeld. Of een inzakking van een wervel, die dan weer wordt veroorzaakt door osteoporose of botontkalking. Je kan ook last hebben van een hernia, waarbij de pijn dan weer uitstraalt naar de benen, de knieën en zelfs de voeten. Vrouwen met te zware borsten kunnen ook last krijgen van rugpijn. Overgewicht is nog zo'n boosdoener. En nog een 'leuke' mogelijke oorzaak: in een sportwagen rijden met laagprofielbanden en een harde ophanging, want dan vangt je rug alle schokken op." 

Rughygiëne

"Het komt erop neer dat je heel goed moet opletten wat je met je rug doet. Je moet als het ware zindelijk leren te zijn met je rug. Je rug sparen bij bepaalde bewegingen. Als je iets opraapt, bijvoorbeeld, moet je altijd door je knieën zakken, niet met je rug naar voren buigen. Probeer ook je buikspieren sterk te houden. Zij helpen om je rugspieren te beschermen."

"Vroeger, tot in de jaren 70 en 80, kreeg je de raad om bij een 'lumbago' (pijn in de onderrug) zes weken in bed te blijven liggen. Dat is nu totaal uit den boze. Het is eigenlijk het stomste wat je kan doen, want in die zes weken verzwakken en verstijven je spieren totaal. Je moet integendeel zo snel mogelijk weer bewegen. Veel bewegen ook, maar dan wel zonder je rug te veel te belasten. Wandelen is goed, zwemmen is zeer goed en fietsen kan ook, maar liefst op een fiets met een goede ophanging en een hoog stuur. Dus niet als je voorover gebogen over je stuur gaat hangen."
 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!