
de inspecteur
De originele Mignonnette vs. de imitatie
ma 9 mrt. - 7:40

Mignonnettes zijn de kleinste chocoladetabletjes op de markt: net geen 6 cm lang, minder dan 4 cm breed en nog geen halve cm dik. Ze zijn niet toevallig in twee happen verdwenen: producent Cote d’Or ontwikkelde ze als proevertje voor de bezoekers van de wereldtentoonstelling van 1935 in Brussel.
Normaal gezien waren de Mignonnettes daarna nooit op de markt gekomen, maar ze vielen zo in de smaak dat ze zelfs vandaag nog altijd vlot over de toonbank gaan.
Smaaktest
De concurrentie had dat natuurlijk snel in de smiezen. En vermits je een recept niet kan deponeren, kwamen er al snel andere chocolaatjes op de markt die verdacht veel weg hadden van de originele Mignonnette.
Die imitatieproducten staan in heel wat winkelketens intussen gewoon naast het origineel. Maar zijn ze ook even lekker, of misschien wel lekkerder?
De Inspecteur zette vier huismerken tegenover het origineel in een blinde smaaktest. Hij kon rekenen op de bereidwillige medewerking én de geoefende smaakpappillen van 80 leerlingen van hotelschool Spermalie uit Brugge. Dit is hun top 5:
- Mignonnette Cote d’Or melkchocolade – 14,80 euro/kg
- Delhaize 365 mini-melk – 7,97 euro/kg
- Perle d’Or (Lidl) mini-choc tabletje – 7,88 euro/kg
- Davina (Colruyt) minichocolade melk – 7,88 euro/kg
- Ambiente (Aldi) mini-chocolaatjes – 7,97 euro/kg
Het origineel is veel duurder, maar laat de rest wel gewoon verbleken. Straf dat Cote d’Or het zoveel beter doet met dezelfde ingrediënten…
1 mignonnette = 1 appel
Annick Verween van kenniscentrum Food 2 Know merkte maar heel weinig verschil tussen de verschillende ingrediëntenlijsten. Aldi, Lidl en Delhaize zijn op nutritioneel vlak elkaars gelijke. De andere twee zitten ook heel dicht in de buurt.
Positief: winnaar Cote d’Or gebruikt net iets meer cacao en net iets minder suiker dan de anderen: van 0,1 tot 0,4 gram minder per tabletje.
In een (al dan niet nagemaakte) Mignonnette zit er trouwens sowieso meer suiker dan iets anders: meer dan 5 gram per tabletje van 10 gram. Wat wel opvalt: qua calorieën staat één zo’n chocolaatje gelijk aan een appel: 55 Kcal. Maar daar heb je dan niet die ongezonde zaken als suiker, vet, zout… Zo zie je maar: het aantal Kcal vertelt nooit het volledige verhaal…
Bedrijfsgeheim
Is Cote d’Or dan de winnaar omdat we die smaak het beste kennen? Nee. Annick Verween denkt echt wel dat de chocolademaker een ‘trade secret’ heeft, een productiegeheim.
Producenten moeten namelijk niet alles vermelden in de ingrediëntenlijst. Als een stof minder dan 2 procent uitmaakt van het eindproduct, moet ze niet op de verpakking staan.
Het kan bijna niet anders of Cote d’Or gebruikt zoiets - een smaakstof of een smaakversterker, die ervoor zorgt dat hun smaak altijd herkenbaar is. En dat ingrediënt hangen ze natuurlijk niet aan onze neus, of wat had je gedacht. Mocht jij weten wat het is, je mag het ons altijd laten weten…