
de inspecteur
Helpdesk: krijg ik een vergoeding voor een geannuleerde of vertraagde vlucht?
ma 17 jun. - 6:45

In geval van overmacht als slecht weer, natuurrampen, spontane stakingen en dergelijke moet een luchtvaartmaatschappij geen schadevergoeding geven.
Maar ze moet wel bijstand verlenen, dus onder andere voorzien in een maaltijd, mogelijkheid om te telefoneren, … en eventuele overnachting.
Bij annulering van de vlucht moet de luchtvaartmaatschappij in sommige gevallen een alternatieve vlucht aanbieden en onder welbepaalde voorwaarden kan je een schadevergoeding krijgen. Die is afhankelijk van het tijdstip van de annulering en de afstand van je vlucht.
Een vertraging van meer dan 3 uur wordt ook als een annulering beschouwd.
Cadeautje!
In het PASPOORT VOOR EEN ZORGELOZE VAKANTIE, een handige brochure van Radio2 in samenwerking met Test Aankoop, vind je alle info over je rechten als je vlucht geannuleerd wordt, of je je bagage kwijt bent, hoe je moet onderhandelen als de kamer niet is wat ze beloofden, enzovoort.
Je kan ze aanvragen tijdens de kantooruren op het gratis telefoonnummer 0800/ 29 022, met de code IDC 504 . (tot eind augustus 2013)
Als er een aanbod wordt gedaan om lid te worden van Test Aankoop, dan staat het je volledig vrij om daar al dan niet op in te gaan.
Nuttige links
ec.europa.eu/transport/passenger-rights/nl/
economie.fgov.be/nl/consument/Reizen/Rechten_luchtreizigers/Annulatie_vlucht/
www.brusselsairport.be
www.charleroi-airport.com