
de inspecteur
Helpdesk: Tegoedbon aanvaarden of geld terug eisen?
di 30 okt. - 7:45

Jan Van der Heyden uit Lochristi had iets gekocht bij Media Markt, maar moest een beroep doen op de garantie omdat het toestel stuk was gegaan. Jan weet al dat een toestel dat niet meer bestaat of dat onherstelbaar is, moet worden terugbetaald als het nog onder garantie valt. Maar in de plaats van zijn geld kreeg Jan een ‘beloftebon’ die hij alleen maar kan inruilen bij een volgende aankoop. Is dat wel wettelijk in orde?

De wet op de garantie zegt dat je een nieuw toestel moet krijgen, of dat het gratis moet hersteld worden, op voorwaarde dat de wettelijke garantietermijn van 2 jaar niet verstreken is, en het defect tijdig aan de verkoper werd gemeld.
Maar hier zijn die opties van vervanging of herstelling niet meer mogelijk. Ivo Mechels van Test Aankoop zegt dat er dan twee mogelijkheden zijn:
- een prijsvermindering
- de ontbinding van de koop
Een prijsvermindering kan als het toestel nog gedeeltelijk bruikbaar is. Die prijsvermindering moet dan het gebruiksverlies compenseren. De afschrijving houdt uiteraard rekening met het type van toestel en de gebruikelijke levensduur die verwacht wordt.
Een ontbinding van de koop betekent dat je je geld terugkrijgt, maar dat kan alleen als je echt niet van je aangekochte goed hebt kunnen genieten, als het bijvoorbeeld heel snel na de aankoop is stuk gegaan.
De verkoper mag je een tegoedbon voorstellen. Hij heeft daar alle voordeel bij. Maar jij bent als consument niet verplicht om die bon te aanvaarden. Jan mag dis zijn geld terug vragen als hij vindt dat hij met die bon niets kan doen.
Mocht de winkel weigeren om cash uit te betalen en de bon verplichten, dan handelen ze tegen de wet.
Jan kan in dat geval een klacht indienen bij de FOD Econoimie, bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling.