
de inspecteur
Helpdesk: waar kan ik terecht met reisklachten?
vr 21 jun. - 6:45

Met klachten over je reis waar je met de reisagent of touroperator onderling niet uit geraakt, kan je terecht bij de Geschillencommissie Reizen.
Die kan:
- een verzoeningsprocedure opstarten waarbij alle betrokken partijen rond de tafel gaan zitten en tot een bindende afspraak komen. Je bezorgt de commissie daarvoor alle info omtrent de reis en het probleem
- je kan een zaak aanspannen ‘in arbitrage’. Je bezorgt dan alle info aan de commissie. Je kan je zelf informeren over je rechten en plichten bij een verbruikersvereniging, advocaat of ambtenaar van de FOD Economie. De commissie hoort ook de tegenpartij.
De zaak komt voor een college dat evenredig is samengesteld uit vertegenwoordigers van de reissector en van de consumentenorganisaties. De voorzitter van dat college is onafhankelijk en velt een oordeel dat bindend is én definitief.
Hier zijn alvast enkele handige links:
Geschillencommissie Reizen
FOD economie
Orde van Vlaamse Balies
Test-Aankoop
Europees Centrum voor de Consument - België
De Europese Commissie