de inspecteur
Hoelang mag ik zonder basisvoorzieningen zitten?
ma 23 jan. - 6:14
Water, gas, elektriciteit en telecom zijn basisvoorzieningen. We kunnen ze intussen niet meer uit ons leven wegdenken. Toch kan het zijn dat je door een onvoorziene stroring zonder deze voorzieningen zit. Maar hoe lang mag dat dan duren? Een overzicht.
Telecom
Zowel Proximus als Telenet moeten de problemen wettelijk gezien niet binnen een bepaalde termijn oplossen. Beide bedrijven garanderen wel dat ze gemelde problemen zo snel als mogelijk proberen oplossen.
Wanneer het om een moeilijke reparatie gaat, kan je dus wel langere tijd zonder internet, telefonie of televisie zitten. Telenet en Proximus voorzien wel tussenoplossingen om het leed te verzachten, bijvoorbeeld mobiel internet.
Gas
Ook bij een onverwachte storing van de gastoevoer is er geen termijn bepaald waarin de problemen opgelost moeten zijn. Eandis doet er wel alles aan om onverwachte problemen zo snel mogelijk op te lossen. Ze geven de consument evenwel geen garanties op dat vlak.
Elektriciteit
Wanneer er aangekondigde werken zijn, heb je geen recht op compensatie. De werken worden meestal een vijftal dagen voordien aangekondigd zodat je je hierop kan voorbereiden.
Is er een onvoorziene storing, dan is er in de wet een maximale duurtijd voorzien. Binnen de 4 uur moet je terug kunnen gebruikmaken van je elektriciteit. Duurt het toch langer dan krijg je voor het eerste bijkomende uur een schadeloosstelling van 35€, per bijkomend blok van 4 uur krijg je 20€. In de winter wordt dat bedrag verdubbeld.
Water
Ook voor drinkwater zijn er duidelijke regels: de watertoevoer mag van de wet maximaal 24 uur duren afgesloten zijn.
Duurt de onverwachte storing langer dan een dag, dan komen er noodvoorzieningen. Als er geen drinkbaar water meer is zal er flessenwater uitgedeeld worden. Bij langdurige storingen (bv. door overstromingen of waterverontreiniging) wordt er een centraal punt voorzien waar je water kan afhalen.