
de inspecteur
Koplampen aan goudprijs...
di 26 jan. - 10:36

41€, 30€ en 36€, dat betaalden luisteraars om een lampje te laten vervangen in een koplamp...
‘Zelf een lamp vervangen mag nog altijd’, zegt Philippe Decrock van Traxio. ‘Als je naar de garage gaat heb je wel het voordeel dat ze dikwijls ook nakijken of je lichten goed afgesteld staan’.
Het is niet met opzet dat autoconstructeurs de lampen moeilijker bereikbaar maken. Het is de evolutie van de technologie. Volgens garagisten zijn alle onderdelen van auto’s veel compacter gemonteerd, waardoor je soms de bumper of het wiel moet verwijderen voor je het lampje kan bereiken, of de hele koplamp moet eruit, dan lampje vervangen en koplamp er weer in. En dat kan meestal niet in 5 minuten, eerder in een kwartier. En die werkuren moeten betaald worden.
De meest gebruikte lampen voor de voorlichten zijn H7-lampjes, dat zijn halogeenlampen. Er bestaan verschillende types halogeenlampen, die hebben allemaal een nummer en kosten ruw genomen tussen de 5 en de 18 €.

Autolampen evolueren
Autoconstructeurs moeten rekening houden met de veiligheid en het verbruik. Daarom zoeken ze een compromis tussen de levensduur van lampen en de hoeveelheid licht die ze kunnen geven voor hetzelfde vermogen, zegt Catherine Lootens van het Labo voor Lichttechnologie.
Dat heeft tot gevolg dat de draadjes in de lamp heter worden, wat ten koste gaat van de levensduur. Normaal is de levensduur van zo een lamp 1000 uren. Voor de meer efficiënte lampen valt deze waarde snel terug.
In de achterlichten, stoplichten, richtingaanwijzers of daglichten zitten meestal ledlampen. Die gaan het leven lang van de auto mee.
Nieuw zijn de xenonlampen in de voorlichten. Dat zijn gasontladingslampen. Ze zijn heel duur, meer dan 100€, maar ze gaan ook het hele leven van de auto mee.
Laserlampen (met blauwachtige schijn) zie je ook geregeld in het segment van de dure wagens.
Maar omdat ledverlichting ook snel evolueert, kan die ook voor dimlichten gebruikt worden.