
de inspecteur
100 dagen na start nieuwe roettest: "Advies voor eigenaars van afgekeurde dieselwagens schiet tekort"
consument (264
vr 14 okt. - 8:11

Cijfers vallen mee
Eerst even dit: de cijfers van het aantal afgekeurde dieselwagens valt mee. Volgens GOCA Vlaanderen, die de autokeuringscentra overkoepelt, gaat het om 6 procent van de betrokken dieselwagens. Dat zijn meestal de oudste dieselwagens, die met euronorm 5a. Pittig detail: in Wallonië worden deze auto's niet aan deze nieuwe roettest onderworpen. Dat is dan ook meteen de reden waarom sommige Vlamingen de taalgrens oversteken.
Oplossing onduidelijk
Als een auto wordt afgekeurd, staat de eigenaar vaak voor een moeilijke keuze. Maak je nog de kosten, of niet? Bovendien wordt de eigenaar vaker geconfronteerd met garages die zelf geen raad weten. Het kan helpen om een roetfilter te laten reinigen of te vervangen, maar het is niet altijd voldoende. Dat blijkt ook uit de verhalen die De Inspecteur binnenkrijgt. En de kosten kunnen ook hoog oplopen. Zo getuigt een luisteraar over een factuur van 4.000 euro toen die een roetfilter liet vervangen bij zijn garage. Zijn dieselwagen was toen zelfs geen 4 jaar oud.
Traxio: "Garages gaan investeren"
Mobiliteitsorganisatie Traxio, die ook de garages vertegenwoordigen, geven toe dat het advies van garages soms te kort schiet. "Om te beginnen hebben niet alle garages gelijkaardige meettoestellen zoals die op de autokeuring. Daar is intussen gelukkig een inhaalbeweging aan de gang. Met de juiste meettoestellen gaan garages vooraf ook beter kunnen inschatten of een auto wel of niet door de keuring zal raken", vertelt Filip Rylant van Traxio.
Ook de voorgestelde oplossingen van de garage zijn soms te beperkt. "Het klopt dat de roetfilter de mogelijke boosdoener kan zijn. Op zich is dat logisch, want de roetfilter is onderhevig aan slijtage. Maar een slecht meetresultaat kan ook andere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een klep die niet meer goed werkt, met een slechte verbranding tot gevolg."
Er is gelukkig wel verandering op komst. "Er zijn zopas nieuwe voorbereidingen gestart om de klant beter bij te gaan staan in de toekomst. Het doel is om de uitstoot te verbeteren, en dat is een win voor het milieu en de luchtkwaliteit én een win voor de consument.
Autokeuring blij met nieuwe aanpak
Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen juicht deze nieuwe aandacht voor het milieu toe. Goca vertegenwoordigt de autokeuringscentra in Vlaanderen. "Het zal alvast veel herkeuringen overbodig maken."
Tegelijkertijd veegt de organisatie ook alle twijfel van tafel. Volgens Sofie Vanhout zijn de deeltjestellers op de autokeuringscentra uitvoerig getest en hebben ze ook alle controles doorlopen. "Twijfel je toch over de testresultaten tijdens de keuring? Wend je dan zeker tot de stationschef of de betrokken keuringsonderneming." GOCA Vlaanderen belooft dat het elke klacht onderzoekt.
Neem het niet persoonlijk
De organisatie heeft ook begrip voor de zorgen van de eigenaars van deze afgekeurde dieselwagens. "We willen mensen niet treffen met deze maatregel. Je moet weten dat de norm die we hanteren om wagens af te keuren al zeer hoog is ingeschat. Wie boven die 1.000.000 miljoen deeltjes zit, heeft echt een zeer vervuilende auto. Uit een recent onderzoek blijkt dat er roetdeeltjes teruggevonden zijn in de hersenen en organen van embryo's. Dat zegt genoeg, denk ik", vervolledigt Sofie Vanhout van GOCA.
Opvallend nog is dat de uitstoot van vrachtwagens of tractoren nog steeds niet op deze manier wordt gecontroleerd. GOCA Vlaanderen zegt dat ook zij daar binnenkort niet meer aan zullen ontsnappen.
"Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de meetresultaten van de deeltjesteller. Die is meer dan uitvoerig getest en gehomologeerd."