7 dingen die je best controleert aan je auto voor je op reis vertrekt
aha
vr 4 aug. - 8:00
Je hoeft niet meteen naar een garagist te lopen, want je kan ook zelf heel wat dingen controleren. Niet iedereen weet veel van wagens. Voor de minder technische mensen onder ons lijst Stijn Smets van VAB met veel plezier alles nog eens op.
De profieldiepte van je banden
Je banden zijn het enige contact tussen je auto en de weg. Die moeten dus in zeer goede staat zijn. De minimale profieldiepte is 1,6 millimeter, maar VAB raadt een minimale profieldiepte van 2 millimeter aan. Je kunt de profieldiepte nakijken met speciale metertjes die te koop zijn in een autoshop.
Geen metertje? Kijk dan de slijtindicatoren na. Dat zijn rubberen blokjes die in de lengtegroeven geplaatst zijn. Zodra deze rubber blokjes gelijkkomen met het rolvlak moet de band vervangen worden. Of gebruik een muntstuk van 1 euro. Is het gouden randje van de munt zichtbaar als je die in de groeven van de band stopt? Dan is de profieldiepte minder dan 3 millimeter.
De bandenspanning
Je auto nakijken stopt niet met het bandoppervlak. Ook de bandenspanning moet correct zijn. Een band met een te lage of te hoge spanning verhoogt het risico op een klapband, verbruikt meer brandstof, verslijt sneller en biedt geen optimale wegligging.
De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje van je wagen en op een sticker in het deurkader of tankklepje. Bij de meeste tankstations kun je de bandenspanning controleren en de banden oppompen. Voer de gewenste spanning in op het apparaat, verwijder het dopje op je ventiel en zet de slang op het ventiel. Hoor je een bieptoon, dan is de spanning correct.
Let op, controleer de bandenspanning als de banden koud zijn. Zoek dus een tankstation in de buurt. Is je auto zwaar beladen, dan moet je de bandenspanning daaraan aanpassen. Die gegevens vind je eveneens in het instructieboekje. Heb je een reservewiel in de wagen? Controleer zeker ook die spanning. Niks zo vervelend als een reservewiel waar je niks mee bent.
De koelvloeistof
Bij een lange vakantierit moet de motor hard werken. Een goede koeling is dus essentieel. Controleer daarom of er voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Niet te weinig, maar ook niet te veel. De minimale en maximale hoeveelheid staan aangeduid.
Controleer bij het auto nakijken de koelvloeistof alleen bij een koude motor. Bij een warme motor loop je het risico op brandwonden door stoom of opspattende vloeistof. Controleer het koelvloeistofniveau op een egale ondergrond. Gebruik enkel echte koelvloeistof: dat heeft betere koeleigenschappen dan water. Niet alle koelvloeistoffen zijn gelijk. Kijk in het instructieboekje na welke koelvloeistof je het best gebruikt.
Het oliepeil
Olie zorgt voor de smering van de motor en aangezien die zwaar belast wordt bij lange ritten moet er voldoende olie zijn. Peil de olie als de motor koud is en je auto op een egale ondergrond staat. Maak de peilstok proper en stop hem terug in het oliereservoir. Haal hem er opnieuw uit om het peil af te lezen. Staat het niveau tussen de twee indicatoren, dan is het goed.
Bijvullen doe je stapsgewijs, want te veel olie kun je moeilijk zelf verwijderen, tenzij je een handige harry bent. Staat het oliepeil onder het minimum, dan vul je het best een halve liter bij en kijk je het peil opnieuw na. Indien nodig kun je altijd extra olie toevoegen. Geef de olie ook even de tijd om helemaal te zakken voor je opnieuw een meting doet.
Let op dat je de juiste olie gebruikt, want elke motor heeft specifieke vereisten. Welke olie je moet gebruiken, staat in het instructieboekje. Je auto nakijken vergt dus soms een klein beetje opzoekwerk.
De ruitenwisservloeistof
Lijkt evident en toch vergeten we het vaak. Er bestaat zelfs speciale zomervloeistof die bijvoorbeeld beter inwerkt op insecten. Maak je ruitenwissers proper met een doek. Maken ze daarna nog steeds strepen of stuiteren ze? Dan zijn ze aan vervanging toe.
AdBlue
Vaak vergeten voor een dieselauto: AdBlue! Je auto geeft zelf aan wanneer je dat moet bijvullen, maar soms denken mensen: "Ik doe dat wel als ik terug ben." Wat veel mensen niet weten: als je AdBlue op is, blijft je auto rijden.... Tot je hem uitschakelt en dan wil hij niet meer terug starten. Dus wanneer je het signaal krijgt, heb je nog zo'n 1.000 à 1.500 km te gaan voor het gedaan is. Maar stel je voor dat je je auto even uitschakelt voor een drukke péage en dan niet meer opgezet krijgt!
De lichten
Je auto nakijken doe je voor jezelf, maar ook voor anderen. Zichtbaar zijn in het verkeer is heel belangrijk. Check daarom je lichten.
Het is voor de hand liggend, maar wordt toch vaak over het hoofd gezien: vraag iemand om langs de buitenzijde na te kijken of de richtingaanwijzers, het remlicht en alle standen van de lichten nog werken. Geen hulp? Je kunt het ook zelf checken. Parkeer je wagen met de achterkant naar de muur en test de lichten één voor één. In je achteruitkijkspiegel kun je op de muur zien welke lichten werken.