
de inspecteur
Adres onvindbaar op gps?!
di 21 jun. - 5:30

In de Mechelse wijk ‘Oud Oefenplein’ zijn 2 jaar geleden de straatnamen grondig door elkaar gegooid, maar die aanpassingen zijn nog altijd niet aangepast in digitale kaarten en gps-toestellen.
Hoe komt dat?
De stad Mechelen heeft nochtans alle wijzigingen doorgegeven in het CRAB-systeem. Dat is een digitale databank waar alle adresgegevens van Vlaanderen inzitten.
Hoe werkt het?
Als een stad of gemeente straatnamen aanpast, nieuwe straten aanlegt of huisnummers verandert, dan moeten al die nieuwe gegevens ingegeven worden in het CRAB.
Dat is een open databank waar iedereen die ze nodig heeft, de gegevens kan ophalen. Het is dus aan de stad of gemeente om die eerste stap te zetten.
Daar kunnen dan bedrijven of nutsmaatschappijen alle recente gegevens en aanpassingen gaan ophalen en aanpassen in hun eigen systemen. Maar dat moeten ze dan wel doen uiteraard, en daar knelt het schoentje.
Kinderziektes
Het contacteren van het CRAB zal door vele bedrijven zeker niet iedere dag gebeuren, waardoor sommige zaken wel wat kunnen aanslepen.
En het CRAB en de technologie die erachter zit, is heel recent waardoor er nog wel wat kinderziektes in het systeem zitten. Niet alle software is verenigbaar met de software van die bedrijven - met de nodige problemen tot gevolg.
Zelf een probleem?
Als je zelf een probleem merkt, is het zeker ook geen slecht idee om het te melden bij de bedrijven die digitale kaarten en gps-toestellen aanbieden.
Op die manier kunnen zij het probleem nagaan en aanpassen aan de nieuwe situatie.
Bij ons zijn er 3 grote spelers actief op vlak van digitale kaarten: Tomtom, Here (ondersteunt de gps-systemen van Garmin) en Google. Als je een probleem wil doorgeven kan dat via deze adressen:
- Voor Tomtom: http://www.tomtom.com/mapshare/tools/
- Voor Here (Garmin): https://mapcreator.here.com/mapcreator
- Voor Google: https://support.google.com/maps/answer/3094088
Hopelijk vanaf nu iedereen vlot op z’n bestemming!