de inspecteur
"Al 4 maanden wachten we op gehandicaptenkaart", zegt terminaal zieke Lucien, minister belooft extra middelen
di 12 nov. - 8:32
De investeringen zijn hoognodig want de voorbije jaren kwam er al vaak kritiek op de werking van de dienst. In de Inspecteur op Radio 2 deden Marleen en Lucien hun verhaal. Zij moesten hemel en aarde verzetten om een parkeerkaart voor gehandicapten te krijgen. Lucien is ongeneeslijk ziek, hij heeft een hersentumor, waardoor hij langzaamaan verlamd geraakt en in een rolstoel zit intussen. Zijn dokter schrijft hem begin juli zo'n gehandicaptenkaart voor, pas vier maanden later is die kaart ook afgeleverd, na een extra telefoon van een dokter.
Vooruitgang
De FOD Sociale zekerheid die bevoegd is voor de DG Handicap biedt zijn excuses aan voor dit voorval. Ze zeggen dat het in dit dossier foutliep door een menselijke fout en dat daardoor de spoedprocedure van 30 dagen niet gevolgd is. Ze zeggen dat ze intussen gestart zijn met een pilootproject om mensen in zo’n spoedprocedure rechtstreeks te helpen en dat ze die nu sneller zullen doorvoeren. Bij Radio 2 kwamen echter al snel meerdere verhalen binnen waaruit blijkt dat het vaker misloopt met die versnelde aanvraag.
Nathalie Muylle, minister van personen met een handicap vindt excuses niet langer voldoende. Zij wil sneller actie om tot resultaat te komen. Begin dit jaar is een actieplan gestart om de dienstverlening en bereikbaarheid van de dienst te verbeteren. “Sinds de lancering van het actieplan gaan de cijfers erop vooruit. We kunnen 7 op de 10 parkeerkaarten afleveren binnen de 3 maanden en meer dan 80 procent van de uitkeringsdossiers worden afgerond binnen de 8 maanden.”, zegt Muylle.
Maar de lat moet hoger zegt de minister nog. Zo wil ze dat spoedprocedures binnen de maand afgewerkt worden en je binnen een dergelijke procedure geen extra medische controle meer moet ondergaan.
Doorlichting?
Minister Muylle volgt de werking van de bevoegde dienst op de voet op en hoopt dat de cijfers deze richting blijven uitgaan. Is dat niet het geval met de bijkomende investeringen belooft ze de dienst grondig door te lichten.