Ambachten moeten de Molenstraat in Genk nieuw leven inblazen
wo 11 dec. - 1:08

Ontwerper Roel Vandebeek heeft al vaker ontwerp opdrachten gedaan in publieke ruimtes. De Molenstraat vond hij meteen erg interessant: "Zeker omdat de verwijzing naar de ambachten er eigenlijk al vroeger was met de molen. Daar zijn we dan mee aan de slag gegaan. De straat heeft nu een eigen logo dat elke handelaar kan gebruiken en waar een molensteen op een moderne manier is in verwerkt."
Maar een straat moet natuurlijk vooral ook aangenaam zijn om in te vertoeven. De monumentale zitbanken van Roel helpen daarbij. En er zit ook een ambachtelijke knipoog in elke bank: "Elke bank is afgewerkt met snijwerk zoals we dat vroeger vaak zagen bij onze grootouders. Zo zijn de massieve balken niet allemaal hetzelfde en ontdek je op elke bank iets nieuws."
Winkels versus online
Veel steden, gemeenten en handelskernen worstelen met de winkel van de toekomst. Koopt iedereen binnenkort alles online? Of zal er toch nog ruimte zijn voor de winkels zoals we die nu kennen. Bart Lodewijckx van zelfstandigenorganisatie UNIZO hoopt met de campagne 'Winkelhier' mensen aan te zetten om ook aan de lokale handelaar te denken.
Christof Jans is lector aan de PXL bij de studenten retail. Hij gelooft zeker nog in winkels, maar dan moet iedereen mee met zijn tijd: "De behoefte om dingen te kopen, en om ze te zien en ze vast te nemen bij bepaalde aankopen zal nooit verdwijnen. Het is een modewoord maar beleving hoort er wel bij, op verschillende vlakken. De winkel moet een beleving zijn, maar de omgeving, de straat, de buurt... Daar moet je ook aan denken."