Antwerpen plaatst eerste waarschuwingsborden voor (elektrische) fietsers
do 12 dec. - 4:58
De stad plaatst de borden om vooral de snelle (elektrische) fietsers aan te manen om trager te rijden. Door de verschillende soorten fietsen die er tegenwoordig gebruikt worden, kan de snelheid tussen de fietsers enorm variëren en dat zorgt voor gevaarlijke situaties. "We willen dat de mensen zich aanpassen aan de snelheid van de andere fietsers op het fietspad", aldus schepen Koen Kennis (N-VA). "Wat trouwens veel mensen vergeten: fietsers mogen ook maar zo snel rijden als de auto's op de weg. In een zone 30 mag je dus ook niet sneller rijden dan 30 km per uur."
De geplaatste borden geven een adviessnelheid aan, geen verplichte snelheid.
VSV: "Bord is een begin, maar niet zaligmakend"
De fietsersbond liet eerder al weten de borden een goed begin te vinden, maar wil dat de stad blijft investeren in meer en bredere fietspaden die iedereen kan gebruiken, en ook Werner de Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde heeft zo zijn bemerkingen:
- Naar gelang de omstandigheden kan zelfs de adviessnelheid van 30 kilometer per uur te hoog zijn (bijvoorbeeld als er ouders met jonge kinderen op het fietspad rijden);
- Het bord met adviessnelheid is geen officieel verkeersbord in België en is daarom minder gekend;
- Het bord is alvast een begin, maar om de veiligheid van fietsers te vergroten zijn er ook andere maatregelen nodig. Zoals de veralgemening van zones 30 of fietsstraten binnen de bebouwde kom wanneer er geen fietspaden zijn, de invoering van een algemene snelheidslimiet van 30 km per uur op fietspaden binnen de bebouwde kom, en conflictvrije verkeerslichtenregelingen op kruispunten.