
de inspecteur
Autoverhuur: Wat regelt de verhuurder en wat moet je zelf nog in orde brengen?
vr 7 feb. - 7:01

Avis redeneert dat er steeds meer en meer lage-emissiezones komen in Europa met allemaal andere regels . En aangezien zij niet op voorhand kunnen weten waar er met hun wagens gaat gereden worden, is het dus aan de bestuurder zelf om te kijken welke regels er gelden. Het bedrijf laat ook weten dat ze een recente vloot hebben die voldoet aan de normen voor lage emissiezones. Dus dat je met hun voertuigen met een Belgische nummerplaat zonder zorgen in Antwerpen, Gent en Brussel kan rijden .
Kathy krijgt uitzonderlijk een auto met een Franse nummerplaat mee en die is niet geregistreerd, iets dat alle buitenlandse voertuigen moeten doen voor ze Antwerpen inrijden. Omdat het hier om een specifieke situatie gaat, wil Avis als commercieel gebaar de boete aan haar terugbetalen.
Rechten en plichten?
Frank van Gool van Renta, dat is de beroepsvereniging van autoleasingmaatschappijen, vindt dat als je in België een wagen huurt je daar ook overal mee zou moeten kunnen rondrijden in ons land. Het voertuig moet conform aan de lokale wetgeving zijn. Al spreekt hij ook over gedeelde verantwoordelijkheid. Als een stad morgen beslist om een voetgangerszone in te voeren is het aan de bestuurder zelf om hier rekening mee te houden, vindt hij.
Diezelfde regelgeving geldt ook als je als toerist een wagen huurt in het buitenland. Het heeft ook veel te maken met het goed informeren en waarschuwen van de klant, iets dat verhuurbedrijven niet uit het oog morgen verliezen, voegt Van Gool er nog aan toe.
Antwerpen = complexe situatie
Van Gool kaart ook de onduidelijke situatie in Antwerpen aan voor buitenlandse toeristen en wagens. Want als ze de stad binnenrijden zonder zich voordien te registeren krijgen ze meteen een boete, ook al blijkt dat de euronorm van hun wagen toegelaten is in de stad. De regelgeving "geen registratie = een boete" vindt hij een discutabele regeling.
Er bestaat een Europese databank van autokentekens laat Antwerps schepen van leefmilieu Tom Meeuws nog weten, al mogen we die databank enkel gebruiken voor persoonsgegevens en niet voor voertuiggegevens. De sleutel ligt daarvoor bij Europa en de schepen hoopt dat er snel verbetering komt. Wel is het zo dat sinds dit jaar buitenlanders de mogelijkheid hebben om nadien te registreren. De boete van 150 euro die ze dan hebben opgelopen kan dan omgezet worden in een retributie van 75 euro als hun wagen voldoet aan de normen.