
de inspecteur
Belevenisbon gekregen? Neem je voorzorgen
ma 1 feb. - 7:25

Waardebonnen zoals die van Bongo, Vivabox of Wonderbox zijn leuk om te krijgen, maar als je ze wil uitgeven loopt het soms mis. Bonnen worden plots niet aanvaard, het restaurant of hotel doet niet meer mee of je kan niet op elk moment boeken.
Al deze mogelijke hinderpalen staan omschreven in de algemene voorwaarden. Maar die zijn niet altijd makkelijk om te begrijpen. De Inspecteur zet daarom een aantal nuttige tips op een rijtje. Zo weet je als consument beter waar je aan toe bent!
De tips van de Inspecteur
- Kies je activiteit online: Activiteitenbonnen blijven een lange periode geldig. In die tijd kan er veel gebeuren, een restaurant of hotel kan vb. failliet gaan. Het bijgevoegde boekje is dus niet altijd up te date. De website van de bon is dat wel.
- Reserveer ruim op voorhand: Uitgevers en partners van waardebonnen werken met een systeem van quota. Een restaurant met 50 tafels kan er vb. voor kiezen om 5 tafel te reserveren voor Bongo, 5 voor Vivabox, een deel voor andere uitgevers en - uiteraard - een heel aantal voor 'gewone' klanten. Daardoor kan het zijn dat je met een bon niet altijd kan reserveren, en wel als 'gewone' klant.
- Annuleren? Lees de algemene voorwaarden: De regels voor annulatie verschillen van partner tot partner. Bij de ene moet je rechtstreeks met de uitgever contact opnemen, bij de andere moet je reserveren bij het hotel of restaurant in kwestie. Kijk op voorhand even na wat de annulatieprocerdure is voor jouw bon.
- Niet tevreden? Meld je klacht: Soms kan het zijn dat je niet tevreden bent over de service tijdens de activiteit van jouw keuze. Meld dit zeker aan de uitgever. Op deze manier worden minder aantrekkelijke partners uit het systeem gefilterd. Klanten na jou zullen je dankbaar zijn.
Mocht je toch problemen hebben met uitgevers van waardebonnen, contacteer dan zo snel mogelijk de klantendienst. Die zal een dossier voor jou openen en proberen om je klacht zo snel mogelijk te behandelen.