Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Benzinewagen of diesel?

do 5 dec. - 7:15

De benzinewagens zijn in opmars, en de reden daarvoor is dat de diesels zo duur zijn geworden dat je de meerprijs er amper nog uithaalt.

De benzinewagens zijn in opmars, en de reden daarvoor is dat de diesels zo duur zijn geworden dat je de meerprijs er amper nog uithaalt.

Volgens VAB is een diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar, iets voor ‘veelrijders’ dus. Volgens Tony Verhelle van Autogids spelen niet alleen de afgelegde kilometers mee, maar ook hoe je met je wagen rijdt.

Een diesel komt vooral van pas voor wie lange afstanden aflegt aan een constante snelheid. Dus zonder al te veel files op de weg.

Wie veel in de file staat of in steden rijdt en daarenboven ook minder dan 10.000 km per jaar aflegt, kiest beter voor een benzinewagen.

Dieselwagens zijn duurder in aankoop dan gelijkaardige benzinemodellen omdat de dieselmotoren aan steeds strengere milieunormen moeten voldoen en die technologie wordt steeds duurder.

De meerprijs van een diesel haal je er amper nog uit omdat:

  • de brandstofprijzen van benzine en diesel liggen al dicht bij elkaar en tegen 2018 moeten ze gelijk zijn (Europese richtlijn)
  • de benzinewagens verbruiken steeds minder en groeien naar het verbruik van een dieselwagen toe
  • je kan meer onderhoudskosten hebben aan een dieselwagen als je er korte afstanden mee aflegt en vaak in files staat.

De accijnzen op diesel zijn nu nog lager dan op benzine, maar dat verschil zal in 2018 weggewerkt worden.

De BIV (Belasting op In Verkeerstelling) is dan weer lager voor een benzinewagen dan voor een diesel.

Compromis: de hybride

Omdat de gemiddelde Belg een goeie 15.000 km per jaar aflegt met de auto, vallen de meesten tussen de twee types wagen in.

Met het Belgische wegennet in gedachten en de vele files vindt Tony Verhelle een hybridewagen op elektriciteit en benzine een uitstekend alternatief.

Of voor in de stad een volledig elektrische wagen, maar die zijn erg duur in aankoop.

Winterdiesel

In diesel zit paraffine die zorgt voor een goede verbranding. Maar paraffine lost niet 100 percent op in dieselbrandstof en als het koud is wordt ze dik en klonterig. Daardoor gaan de leidingen en filters in een dieselwagen verstoppen en kan je niet meer rijden.

Werkelijk bevriezen gebeurt gewoonlijk niet in onze zachte winters.

Winterdiesel is wettelijk verplicht en bestand tegen een temperatuur van -15 graden in België. Dat voorgeschreven door Europa zegt Johan Mattart van de federatie van brandstofhandelaars (Brafco). In het hoge noorden zijn de normen strenger.

Winterdiesel moet verplicht verkocht worden tussen 1 december en eind februari.

Om de winterdiesel te verkrijgen wordt geen benzine toegevoegd, want dat verlaagt het brandpunt van diesel. Petroleum toevoegen mag niet voor de accijnzen.

Volgens raffinaderij Exxon Mobil worden er toevoegsels bij de diesel gedaan die de filterverstoppingstemperatuur verlagen. Zogenoemde ‘Flow improvers’ die inwerken op de paraffine. Daarnaast zijn er ook toevoegingen die vermijden dat de paraffine dikke klonters vormt en de leidingen en filters verstopt.

Meer info?
Klik HIER of HIER.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet