de inspecteur
Bezorgd over je Thomas Cook reis? Hier kan je terecht!
di 24 sep. - 10:22
Mijn vlucht van Thomas Cook vertrekt niet meer
Brussels Airlines, dat vluchten voor Thomas Cook in België uitvoert, annuleerde vandaag de vluchten van en naar Tunesië. Ook Thomas Cook laat vandaag zelf geen enkele klant met een pakketreis meer vertrekken met het vliegtuig. Thomas Cook België/Neckermann wijst voor die reizigers naar het Garantiefonds Reizen voor de terugbetaling van die vlucht en pakketreis.
Het Garantiefonds Reizen is een soort verzekering die al sinds 1995 bestaat en die gefinancierd wordt door touroperators en reisorganisaties en die geldt voor alle in België geboekte pakketreizen. 500 bedrijven zijn daarbij aangesloten, waaronder dus ook Thomas Cook België. Opgelet! Het gaat enkel om reizen die u boekte via een reisorganisator, zoals Thomas Cook. Als u zelf een hotel of vliegtuigtickets heeft geboekt, komt het Garantiefonds niet tussen.
U kunt een schadeclaim indienen via de website van het Garantiefonds. Dat verwacht dan wel de bestelbon van de reis en alle bewijzen van betaling die je kan voorleggen. Meer details daarover vindt u hier. De website van het Garantiefonds ondervindt momenteel wat hinder ondervindt van de toestroom aan bezoekers, maar volgens onze informatie zou de site rond 12 uur weer vlotter moeten werken. Ook Test-Aankoop heeft trouwens een gratis nummer geopend voor gedupeerden: 0800 50 450.
Ik zit in het buitenland met een pakketreis van Thomas Cook: hoe geraak ik weer thuis?
Thomas Cook liet vanochtend weten dat een aantal mensen vandaag kan terugvliegen met de "gemengde vluchten" van Brussels Airlines, waarop normaal gezien ook Thomas Cook-klanten meereizen. Voor de anderen is Thomas Cook België nog volop oplossingen aan het zoeken. "Mensen die morgen vertrekken, kunnen vandaag nog een communicatie van ons verwachten", zegt woordvoerster Leen Segers.
Mocht dat niet blijken te lukken, is het Garantiefonds opnieuw het eerste aanspreekpunt. Dat geeft zelfs prioriteit aan de mensen die in het buitenland zitten en weer naar huis willen.
Ik zit in het buitenland met een pakketreis van Thomas Cook en mijn hotel dwingt me onder druk om extra kosten te betalen.
Ga daar niet op in en bel het crisiscentrum van Buitenlandse Zaken op het nummer +32 2 501 40 00.
Erg belangrijk is dat je daar geen extra betalingen doet als je compensatie wil van het Garantiefonds: boek dus niet zelf een vlucht naar huis en ga ook niet in op de eis van het hotel om extra of opnieuw verblijfskosten te betalen. Die eis is in strijd met nationale en internationale regelgeving. En, ook belangrijk natuurlijk, die extra kosten betaalt het Garantiefonds niet terug.
Ik heb via Thomas Cook een reisje geboekt, maar ik heb daar niets meer over gehoord.
Daarvoor contacteer je best het betrokken reisbureau of Thomas Cook zelf. Het zou best kunnen dat de reis gewoon doorgaat, want Thomas Cook boekt reizen ook bij andere aanbieders, zoals pakweg Expedia of Club Med. Daar zou voorlopig niets aan veranderd zijn. "Mensen die geen bericht hebben gekregen, kunnen op vakantie vertrekken", klinkt het stellig bij Leen Segers, de woordvoerster van Thomas Cook.
In ieder geval raadt consumentenorganisatie Test-Aankoop aan om de reis niet zelf te annuleren. Als je dat doet, is de kans veel groter dat je je geld kwijt bent en ook geen compensatie kunt krijgen van het Garantiefonds.
Ik heb een reis of ticket bij de Britse Thomas Cook geboekt en die is bankroet. Kan ik mijn geld terugkrijgen?
Alle pakketreizen die verkocht zijn in het Verenigd Koninkrijk vallen onder het Britse garantiefonds "Atol", dat op een vergelijkbare manier werkt als het Belgische.
Atol zegt alle terugbetalingen te zullen doen binnen de 60 dagen na het ontvangen van alle nodige documenten. Dat proces start wel pas ten vroegste op 30 september.
Wie daarover praktische vragen heeft, of juridisch advies kan gebruiken, kan ook altijd terecht bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC).