Brussels Gewest engageert zich om stadstol in te voeren
wo 28 aug. - 3:55
Het Brussels Gewest engageert zich om nog deze legislatuur een variant in te voeren op de omstreden kilometerheffing. De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. Niet iedereen zal dus hetzelfde moeten betalen.
Lage-emissiezone
In het hele grondgebied geldt al een lage-emissiezone. Die wordt gecontroleerd door een camera met nummerplaatherkenning en een database. Die kan ook dienen om chauffeurs te doen betalen als ze Brussel binnenrijden. Brussel is van plan het netwerk van slimme camera's de komende legislatuur dus fors uit te breiden.
"Het wordt een slim systeem dat met zo veel mogelijk factoren rekening houdt", verklaart Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Het systeem is niet fijnmazig genoeg om mensen te laten betalen voor elke kilometer die ze rijden. Maar we kunnen wel variëren in prijzen, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de wagen. Een kleinere wagen betaalt minder dan een SUV, omdat ook het aspect verkeersveiligheid moet meespelen. Het is niet de bedoeling dat het een stadstol met één vast tarief wordt."
Welke zone?
Er moet nog beslist worden in welke zone de heffing zou gelden, op het hele grondgebied of enkel in grote door file geplaagde delen van Brussel. De tarieven liggen evenmin vast. Bedoeling is wel om de stadstol deze legislatuur nog in te voeren, als de nationale kilometerheffing er niet komt.
Wanneer de stadstol er komt, zullen andere belastingen voor Brusselaars worden afgeschaft ter compensatie. Zo gaat het over de circulatiebelasting en de belasting op het bezit van een wagen.