Burgemeester Bierbeek reageert op beslissing Homans om camera niet te plaatsen
wo 24 jul. - 9:44
"Op dit moment hebben wij nog geen enkel officieel bericht ontvangen van het binnenlands bestuur", vertelt burgemeester Johan Vanhulst. "Wij hebben gisteren enkel via de pers vernomen dat er een beslissing zou genomen zijn door minister Homans. Die beslissing verwondert ons, want normaal gebeurt dat toezicht door het agentschap binnenlands bestuur in Leuven. Volgens het decreet is het wel voorzien dat de minister of de Vlaamse Regering dat toezicht uitoefent, maar ik denk toch niet dat het echt gebruikelijk is. Dat is dus een vrij eigenaardige wending. Wij zijn toch wel erg benieuwd naar de argumentatie die de Vlaamse Regering zal aanhalen over het besluit van de schorsing van de camera."
Voorstander van dialoog
Leuvens schepen David Dessers stelde voor om samen naar oplossingen te zoeken, maar Vanhulst vindt dit een beetje overroepen: "Dessers weet heel goed dat wij al sinds 2007 samenzitten en dat er gedurende die tijd al overleg was met onze buurgemeenten. In 2017 is er een studie over het verkeerscirculatieplan van Kessel-Lo uitgewerkt waar zowel Bierbeek als Lubbeek bij betrokken waren. De camera die wij voorzien hadden, was daar trouwens ook in opgenomen. Iedereen van Leuven en Lubbeek weet dat dus heel goed. Uiteindelijk hebben zij gekozen om nu nog niet mee te gaan in het verhaal, maar wij blijven uiteraard voorstander van die dialoog. Op het moment dat Leuven klacht indiende, hebben wij meteen het initiatief genomen voor verder overleg. Bij Lubbeek hebben we dat ook geprobeerd, maar de laatste weken hebben we daar helaas geen respons op gehad. Het grote probleem is dat er geen oplossing is als die beslissing van Homans inderdaad zou kloppen. Zowel Leuven als Lubbeek zijn op de hoogte dat er een probleem van sluipverkeer is en zij geven dat ook toe. Ik ben benieuwd of zij nu andere voorstellen zullen hebben om tot oplossingen te komen."
Verschillende alternatieven
"Er zijn heel wat alternatieven", zegt Vanhulst. "Wij wisten ook dat het plaatsen van de ANPR-camera en het werken met het vergunningssysteem niet de oplossingen zijn van het probleem. Dat hebben wij altijd al gesteld. Het moet een combinatie van verschillende oplossingen zijn waarbij mensen meer gemotiveerd moeten worden om de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken. Maar Vlaanderen moet dan uiteraard ook bereid zijn om meer te gaan investeren in het openbaar vervoer. Inhoudelijk gaan we nu bestuderen wat die beslissing van Homans inhoudt en dan komen hier sowieso nog op terug."