
de madammen
Cleymans & Van Geel: “Iedereen kende ons als die twee sjarels die twintig jaar covers hebben gespeeld. En ineens zaten wij in 'Liefde voor Muziek'"
di 23 feb. - 0:43

Liefde voor Muziek
Jonas vertelt over ‘Liefde voor Muziek’, hun euforische gevoel én ook wel wat onzekerheden daarbij. “Het was voor ons een hele eer. En vooral, we waren daar heel onzeker over. We zijn nog niet dat soort artiest zoals al de rest dat in het programma zat. We hebben een plaat uitgebracht. Vervolgens hebben wij daar door corona niet mee gespeeld. Maar niemand kende ons als ‘Cleymans & Van Geel’. Iedereen kende ons als die twee sjarels die twintig jaar covers hebben gespeeld. En ineens zaten wij in dat programma. Dus je voelde dat wij heel hard moesten zoeken naar onze positie ten opzichte van al die echte artiesten.”
“We hebben er echt van genoten. In volle lockdown over muziek kunnen leuteren met collega’s is ontzettend fijn. Maar hebben we eigenlijk van de week genoten? Na zo’n week waren wij kapot... Dat wel!", vult Jelle aan. “Eigenlijk hebben wij al die liedjes maar één keer gehoord, namelijk daar. En dat is wel heel leuk. Nu zien we die afleveringen en er komt heel veel terug. Het is een beetje als op bosklassen gaan en een half jaar later naar de foto’s kijken. Dat gevoel geeft het mij. Het is heel, heel fijn om dat te zien. Er komt heel veel terug. Het was super én het was een grote eer om daar geweest te zijn.”
In volle lockdown over muziek kunnen leuteren met collega’s is ontzettend fijn.
De camera's van ‘Liefde voor muziek’
Cleymans en Van Geel zaten er niet alleen. Onder meer Ronny Mosuse, Emma Bale, Geike Arnaert waren dit jaar ook van de partij: “We praten zeker ook over andere dingen. Niet enkel over muziek. De camera staat ’s ochtends met ons mee op en blijft opstaan tot we weer gaan slapen. Je stapt en de camera’s volgen je de hele tijd. Op de duur vergeet je die camera’s en begin je te leuteren over van alles en nog wat. Het is een beetje als 'Big Brother'”
“We hadden wel een teken. We kennen de regisseur die dan alles volgt. Als we het gebaar van een schaar nadeden, dan wist hij dat wat wij nu vertelden niet voor antenne bedoeld is. Dat is spijtig voor jullie, maar niet voor ons. We hebben het niet veel gedaan, maar wel heel af en toe", verklapt Jelle.
Het is een beetje als Big Brother: je vergeet de camera en leutert alsnel over van alles en nog wat.
'En Route' in een versie van Cleymans en Van Geel
Het was niet simpel om Tourist LeMC te coveren, vertelt Jonas: “We kenden zijn repertoire al. Van in het begin wisten we dat we voor het nummer ‘En Route’ gingen kiezen. Net zoals we bij Willy Sommers meteen kozen voor ‘Als een leeuw in een kooi’.”
Wat als meerdere artiesten kiezen voor hetzelfde nummer? “Jeroen Swinnen, de orkestleider, luistert naar alle artiesten en probeert de nummers te verdelen: “Vorige keer heb jij daarop gewonnen, maar dan moet je wel van deze andere artiest iets anders proberen te spelen." Zo probeert hij dat te verdelen”, legt Jonas uit.
“Bij Tourist LeMC wou iedereen volgens mij ‘Koning Liefde’ zingen. Wij wouden dan net heel graag ‘Als een Leeuw in een Kooi’ van Willy Sommers, en die hebben we dan ook gekregen. Het wordt dus eerlijk verdeeld, inderdaad”, gaat Jelle verder.
“De reacties waren en zijn fantastisch. Ook op Instagram kreeg ik heel veel berichtjes en dat doet me zo veel deugd. Mensen denken altijd: 'Hey, het zijn die twee sjarels die altijd maar grappige liedjes zingen!' Maar dat is niet helemaal wat wij doen. Het is een onderdeel van wat we willen doen, maar dit nummer heeft een soort grootsheid en kracht dat wij heel graag willen genereren als wij muziek maken. Het feit dat dat dan opvalt, doet mij persoonlijk heel veel plezier.”