
de inspecteur
Crisis bij Brussels Airlines: "Consument misschien verplicht om voucher te aanvaarden"
wo 13 mei - 7:28

Volgens Riadh Bahri is de situatie zeer kritiek. "Er moet binnen de twee weken een oplossing komen, anders dreigen ze nog zwaarder in de problemen te komen. Een faillissement is dan één van de opties. Maar ze zullen er uiteraard alles aan doen om het hoofd boven water te houden, zelfs zonder financiële steun van de overheid."
Wat met geannuleerde tickets?
Brussels Airlines kondigde eerder al aan dat ze niet zullen vliegen voor 1 juni. Dus blijven veel consumenten achter met tickets voor geannuleerde vluchten. En daar een terugbetaling voor krijgen is geen sinecure. "Luchtvaartmaatschappijen willen vermijden dat ze iedereen onmiddellijk moeten terugbetalen. Dat is begrijpelijk want dat zou financieel niet haalbaar zijn. Brussels Airlines heeft geen inkomsten op dit moment dus willen ze de uitgaven ook beperken."
Brussels Airlines probeert zoveel mogelijk klanten te overtuigen om een voucher te aanvaarden. "Daarmee kan je dan op een later tijdstip een andere vlucht boeken, je krijgt er zelfs 50 euro bovenop." Maar als consument heb je wel recht om een terugbetaling te eisen. "Het zou Brussels Airlines sieren moesten ze daar wat eerlijker over communiceren op hun website. Niet echt klantvriendelijk dat mensen langs alle kanten worden omgeleid om toch maar die voucher te aanvaarden."
De verplichte terugbetaling van vliegtuigtickets wordt misschien tijdelijk opgeschort. Daar zal de Europese Commissie waarschijnlijk deze week over communiceren.
Voucher niet gedekt door garantiefonds
De verplichte terugbetaling van vliegtuigtickets staat intussen ter discussie. "De Europese Commissie zal hoogstwaarschijnlijk deze week communiceren over de mogelijkheid om de terugbetaling van tickets tijdelijk op te schorten. Dan zouden consumenten de voucher moeten aanvaarden."
Stel dat een luchtvaartmaatschappij dan toch nog over de kop zou gaan, dan zou dat grote gevolgen kunnen hebben voor de vouchers. "Op dit moment zijn vouchers van vliegtuigmaatschappijen inderdaad niet gedekt door het Garantiefonds Reizen. In de toekomst zou er misschien voor elk verkocht ticket een bedrag in een verzekeringsfonds worden gestort. Dat zou dan gebruikt kunnen worden in geval van faillissement. Maar op dit moment is dat nog niet het geval."
In dit artikel van VRT NWS lees je nog meer vragen en antwoorden rond de problemen bij Brussels Airlines