Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top30

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

De Kennedytunnel is 50 jaar: een belangrijke verbinding van Antwerpen naar Gent

vr 31 mei - 7:40

De Kennedytunnel is vandaag vijftig jaar oud. Met zo’n 160 000 auto’s per dag die er passeren, is het één van de drukste tunnels van ons land. Ook heel wat Oost-Vlamingen rijden er elke dag door op weg naar hun werk.
© Foto Radio 2 Antwerpen

Waarom was het nodig?

Door de steile economische groei in de jaren zestig van de vorige eeuw nam het inkomen van de gezinnen in die tijd sterk toe. Steeds meer mensen konden auto’s kopen en ze gebruikten die ook. In de jaren zestig en zeventig kwam de bouw van nieuwe snelwegen dan ook in een stroomversnelling.

Halverwege de jaren zestig zaten de toenmalige steenwegen naar Antwerpen al overvol met auto’s en vrachtwagens. Dat leidde toen tot files maar vooral tot veel verkeersongevallen. Eén van de grootste flessenhalzen was de Waaslandtunnel, gebouwd in de jaren dertig. Dat was toen de enige autoverbinding onder de Schelde.

Aansluiting naar Gent

De overheid vond het hoog tijd voor de aanleg van een nieuwe autoring rond de stad, de huidige R1. Die moest auto’s uit Antwerpen houden. Het koninginnenstuk van de nieuwe ring was de Kennedytunnel. Die zou de R1 laten aansluiten met de E3 (vandaag de E17) naar Gent. De bouw van de tunnel nam 5 jaar in beslag. De ingenieurs pasten een bijzonder procedé toe: op de bodem van de Schelde groeven ze een sleuf uit waarin betonnen tunnelonderdelen werden verzonken. Die werden dan verbonden met de uitgegraven tunnelmonden op beide oevers.

Met de trein van Gent naar Antwerpen

Op 31 mei 1969 was de tunnel klaar en kon de hele ring open gaan. Gelukkig dacht de overheid ook aan de toekomst: in dezelfde betonnen constructie zaten ook een fiets- en treintunnel. Dat was een kleine revolutie: voor het eerst kon je met de trein rechtstreeks van Gent naar Antwerpen rijden. Voor die tijd stopten de treinen in een kopstation op linkeroever en dan moest je via de Sint-Annatunnel te voet naar het centrum.

Je kan op drie manieren onder de Schelde. De Liefkenshoektunnel, de Waaslandtunnel en de Kennedytunnel. Daar komt over een paar jaar nog een vierde bij. De Scheldetunnel die deel uitmaakt van de Oosterweelverbinding.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet