De Lijn vindt geen laadpalen voor elektrische bussen in Gent
di 19 nov. - 6:25
In 2017 kondigde De Lijn een proefproject aan met een 20-tal elektrische bussen in Gent, Leuven en Antwerpen. De eerste passagiers zouden eind 2019 kunnen opstappen. De Lijn heeft bij fabrikant VDL uit Roeselare de elektrische voertuigen al aangekocht maar krijgt de vergunningen voor de nodige laadpalen niet rond. De bussen moeten echter verschillende keren per dag opgeladen worden.
Project sneuvelt in Gent, elders vertraging
In Gent is het project daarom geschrapt. De infrastructuur kan niet op het openbaar domein geïnstalleerd worden. In Leuven wil De Lijn met een kleine vertraging alsnog van start gaan. Daar kan vervoersmaatschappij zich beroepen op een terrein van de KU Leuven en worden de eerste bussen operationeel begin 2020. In Antwerpen zal dat pas in het tweede kwartaal zijn, daar zou ook een locatie gevonden zijn voor de laadpalen.
Maar in Gent leek het niet mogelijk om die te vinden en kreeg De Lijn naar eigen zeggen geen groen licht voor een laadpaal aan de Ghelamco-arena of de Blaarmeersen. Opmerkelijk, omdat de stad zich de voorbije jaren profileerde als een voortrekker op het vlak van duurzame mobiliteit met een ingrijpend circulatieplan.
"De Lijn heeft ons niet als partner behandeld"
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit in Gent, reageert verrast op de beslissing van De Lijn. "De Lijn heeft nooit het signaal gegeven dat er een probleem was bij het uitrollen van die laadpalen", zegt hij. "We betreuren dat De Lijn ons, als stad die het meest uitgesproken kiest voor openbaar vervoer, niet als echte partner heeft behandeld."
Watteeuw wil dan zo snel mogelijk overleg met De Lijn om klaarheid te krijgen over de beslissing van de vervoersmaatschappij. Het is nog niet duidelijk of De Lijn lessen trekt uit de moeizame zoektocht naar geschikte locaties voor de laadinfrastructuur op de Vlaamse openbare weg. Varianten op de aangekochte elektrische bussen bieden een groter bereik. Die kunnen dan 's nachts laden op de stelplaats.
In Brussel lukt het wel
In Brussel lijkt de ontplooiing van een elektrisch wagenpark alvast minder problematisch. Daar bestelde openbaarvervoermaatschappij MIVB ruim 100 hybride bussen en meer dan 30 volledig elektrische bussen.