Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

De toekomst van Gent: Anneleen Van Bossuyt (N-VA)

wo 3 okt. - 10:40

N-VA wil in Gent de meerderheid breken en aan zet komen. De partij rekent daarvoor op Europees parlementslid Anneleen Van Bossuyt. Zij werd begin dit jaar naar voor geschoven als lijsttrekker.
Anneleen Van Bossuyt

U bent een zogenaamd wit konijn. U werd naar voor geschoven na interne strubbelingen binnen  N-VA Gent. Is dat niet een beetje ondankbaar om tweede keus te zijn?

Ik zou niet spreken over tweede keus. Er was inderdaad een probleem binnen N-VA Gent. Elke Sleurs (ex-staatssecretaris en favoriet voor het lijsttrekkerschap in Gent, nvdr.) heeft zelf een stap opzij gezet en dan ben ik naar voor geschoven. Ik ben een geboren en getogen Gentenaar. Ik ben verliefd op onze stad, nog altijd. Dus, was ik heel blij dat ik deze kans kreeg.

U was een andere carrière aan het uitbouwen in het Europees parlement. Dit is toch iets helemaal anders.

Inderdaad, maar ik heb nooit een carrièreplan gehad. Het is nu eenmaal zo dat er af en toe dingen uit de lucht komen vallen. En, ik ben inderdaad nog steeds Europees parlementslid. Ik kan die Europese ervaring ook zeker gebruiken in Gent, als we verkozen raken. En, als we deel mogen uitmaken van de meerderheid dan zal ik stoppen in Europa.

U bent lijsttrekker voor N-VA. Wat betekent dat in Gent?

Ik denk dat N-VA in Gent vooral voor verandering staat. We zien al 30 jaar socialisten in het bestuur. Je hoort dat mensen het tijd vinden voor iets anders. Dan is N-VA de enige partij die dat garandeert. De andere partijen sluiten besturen met het kartel SP.A/Groen niet uit, wij wel.

De knips zijn middeleeuwse tolpoorten!

— Anneleen Van Bossuyt (N-VA)

Eén van de belangrijkste verkiezingsthema’s in Gent is mobiliteit. Uw partij wil af van het circulatieplan. Waarom?

Laat mij heel duidelijk zijn: wij garanderen dat er met ons alternatief mobiliteitsplan niet meer auto’s in het stadscentrum zullen komen.

Wat is dat plan dan?

We moeten af van de knips. Het is een primitieve manier om mensen via een bepaalde weg te leiden. Het zijn eigenlijk een beetje middeleeuwse tolpoorten. We zien dat ook. Ze hebben al 125.00 boetes opgeleverd, goed voor zes miljoen euro. N-VA wil ook een verkeersveilig, leefbaar en bereikbaar Gent. We gaan dat doen door mensen zelf de keuze te laten maken. Ten eerste moeten we de alternatieven beter uitbouwen. Het deelfietsensysteem bijvoorbeeld. Nu zijn er in Gent maar 125 deelfietsen.

Een systeem zoals in Antwerpen bedoelt u?

Ja, onder meer. Maar ook meer openbaar vervoer. En ook de park-en-rides moeten we beter uitbouwen. Het moeten echte transporthubs worden waar je makkelijk kan overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Ten tweede willen we ook een app uitbouwen. Mensen kunnen die gebruiken om te zien hoe ze het beste van punt A naar punt B kunnen raken. De app geeft verschillende mogelijkheden, ook de combinatie tussen de verschillende vervoermiddelen. Op die manier willen we de mensen zelf de keuze laten maken. Wij moeten er dan als stadsbestuur voor zorgen dat ze de auto laten staan.

U somt recepten op waar ook het huidige bestuur op inzet. Waarom zouden die onder N-VA beter werken?

Wel, ik hoor het u graag zeggen. Deelfietsen zijn er amper in Gent. 125 deelfietsen op een bevolking van 260.000 inwoners is erg mager. De park-en-rides die erbij komen zijn vaak bestaande parkings waar gewoon een P+R-bordje komt. Ze moeten beter uitgebouwd worden door verlichting te zetten, een schuilhuisje te voorzien… Denk aan de park-en-ride aan de Weba, dat is nu één grote open vlakte.

Denkt u echt dat zulke ingrepen mensen over de streep zullen trekken om de auto te laten staan?

Dat is net de uitdaging. Wij geloven dat de uitbouw van de alternatieven samen met de app mensen echt zal doen kiezen om de auto minder te gebruiken. En, het is ook belangrijk dat mensen die de auto wél nog nodig hebben dat ook nog kunnen doen. Dat is een beetje het probleem met het huidige plan. Heel veel mensen vallen uit de boot (ouderen, mensen met een beperking, grote gezinnen).

U wil ook een vergoeding voorzien voor mensen die de auto laten staan?

Ja, we willen er zo voor zorgen dat mensen minder in de spits gaan rijden. Je verzamelt punten als je de auto niet gebruikt in de spits. Met die punten kan je dan bijvoorbeeld een gratis lunch krijgen. Een app kan dat allemaal registreren en bijhouden.

Het voetgangersgebied mag gerust groter worden

— Anneleen Van Bossuyt (N-VA)

U kan niet ontkennen dat het circulatieplan positieve effecten heeft: betere luchtkwaliteit, minder auto’s in de stad.

Als de luchtkwaliteit verbetert, kunnen we daar enkel blij om zijn. De studie waar u naar verwijst, is uitgevoerd door de Vlaamse Milieumaatschappij op vraag van het stadsbestuur. Zij hebben mee bepaald waar de meetpunten kwamen: vooral aan de nieuwe knips en aan het voetgangersgebied. Het lijkt me nogal logisch dat de luchtkwaliteit daar verbetert. Het probleem heeft zich verplaatst. En, het circulatieplan heeft ook een economische impact. Bedrijven vertrekken uit de stad, er zijn al verschillende open brieven over geschreven. We vragen de stad om een studie naar de economische impact, maar ze weigert.

Vertrekken de bedrijven écht enkel omwille van het circulatieplan?

Ja, dat zeggen ze zelf. Ik was onlangs nog in een brasserie. Daar zijn drie mensen ontslagen sinds de invoering van het plan. Ook grote bedrijven klagen, ook over de parkeerdruk. In het zuiden van Gent (in de buurt van Zwijnaarde waar veel biotech-bedrijven zijn, nvdr.) zijn er spelers met wereldfaam. De stad voorziet voor kantoormedewerkers één parkeerplaats per vier werknemers. Voor labo’s is dat nog minder: één op zes. Grote bedrijven beginnen te twijfelen om nog te investeren. Dat is nu misschien nog niet voelbaar, maar zal het binnen een paar jaar wel zijn.

Door het circulatieplan is het voetgangersgebied in het centrum ook uitgebreid. Blijft dat zo als N-VA aan de macht komt.

Wel, er zijn ook goede dingen aan het circulatieplan: de invoering van zone 30 en de uitbreiding van het voetgangersgebied. Voor ons mag dat gebied zelfs nog groter worden. We willen niet alles terugschroeven.

Ook betaalbaar wonen is een belangrijk thema. Hoe wil N-VA huurders en kopers aan betaalbare woningen helpen? (Dit interview is afgenomen voor de heisa over sociaal wonen, nvdr.)

We moeten het onderscheid maken tussen sociale en niet-sociale woningen. We willen geen extra sociale woningen, er staan er nu meer dan 1.000 leeg. En, twee op de drie sociale woningen zijn aan renovatie toe. We moeten eerst inzetten op renovatie en de leegstand aanpakken. Mensen die op een wachtlijst staan, moeten ook een aanvullende sociale huurpremie kunnen krijgen. Wat de woningen op de privémarkt betreft moeten we zorgen dat de beschikbare gronden bebouwd kunnen worden, bijvoorbeeld aan Dok Zuid en Houtdok. Zo kunnen er al 1.000 woningen bijkomen. Ten tweede moeten we ook inzetten op bouwnormen die realistisch zijn. Als je bijvoorbeeld ziet dat er veel vraag is naar woningen voor alleenstaanden of eenoudergezinnen moet je geen woningen met drie of vier slaapkamers gaan bouwen. En, we moeten ook blijven inzetten op woningen voor de middenklasse. Zij zorgt voor een bruisend  stad.

Ik durf niet overal meer rondlopen 's nachts in Gent

— Anneleen Van Bossuyt

U zet ook in op meer veiligheid met onder meer een zogenaamd cameraschild. Is veiligheid dan echt zo’n groot probleem in Gent? De criminaliteitscijfers dalen.

Dat doen ze overal in Vlaanderen. Gent scoort het tweede slechtst, na Leuven. We hebben tot vier woninginbraken per dag en er zijn schrijnende gevallen van gay bashing. Zelf durf ik ook niet meer overal rondlopen ’s avonds. Ook andere mensen zeggen dat.

Dat is natuurlijk een gevoel…

Het is niet alleen een gevoel, ik heb ook de cijfers aangehaald. Wij willen beter doen dan het Vlaamse gemiddelde door een strikt beleid.

U maakt er ook een punt van dat Nederlands de voertaal moet zijn in Gent. Is dat niet zo?

In Gent zitten we met 160 verschillende nationaliteiten. Om fatsoenlijk samen te kunnen leven moeten we elkaar kunnen verstaan. Een op de drie leerlingen spreekt thuis nu geen Nederlands. Ze kunnen enkel een toekomst uitbouwen en een job vinden als ze de taal voldoende spreken. De school is de enige plaats waar zij Nederlands kunnen leren. Daarom moet er op school 100 procent op ingezet worden. In Gent zijn er maar 14 procent nieuwkomers, toch spreekt één op de drie thuis geen Nederlands. Dat betekent dat mensen van de tweede, derde of zelfs vierde generatie de taal niet kunnen. Als we willen samenleven en willen komen tot een inclusieve samenleving moeten we elkaar kunnen verstaan. Nederlands is daarbij dé taal die moet gesproken worden.

In Gent leven nog altijd erg veel mensen in armoede. Hoe wil u dat gaan aanpakken?

Voor ons zelfredzaamheid belangrijk. De beste manier om uit armoede te raken, is werk hebben. We willen mensen zoveel mogelijk begeleiden naar een job. We beseffen dat niet iedereen meteen aan de slag kan. Het stadsbestuur kan mensen begeleiden door een opleiding te geven zodat ze kunnen doorstromen.

Doet het huidige bestuur dat niet?

Veel te weinig. Als je bijvoorbeeld de cijfers ziet van mensen met een leefloon die in een tewerkstellingsproject worden gezet, dan ligt dat aantal in Gent zeven keer lager dan in Antwerpen. Een leefloon of OCMW-hulp is geen hangmat, het moet een trampoline zijn om terug te kunnen meedraaien in de maatschappij.

We hebben het vaak over het stadscentrum gehad. Natuurlijk heeft Gent ook heel veel deelgemeenten. Welke accenten wil u leggen om die meer aan bod te laten komen?

De deelgemeenten hebben eigen noden en belangen. Ze zijn ook heel divers. Mariakerke en Drongen kan je niet vergelijken met Ledeberg, Gentbrugge of Sint-Amandsberg. Elke deelgemeente moet haar eigen karakter kunnen behouden. Als je als stadsbestuur bepaalde beslissingen neemt, moet je inwoners daarbij betrekken. Het gaat dan vooral over openbare werken en mobiliteit. Ze hebben een grote weerslag. Zo verdwijnen er bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor bomen, zonder dat daar voldoende inspraak over is. We merken ook dat, zeker als het over nieuw groen gaat, het onderhoud soms te wensen overlaat. Er is ook veel zwerfvuil.

We werken niet samen met het kartel of met extreemlinks -of rechts.

— Anneleen Van Bossuyt (N-VA)

De Gentse verkiezingen lijken uit te draaien op een strijd tussen links en rechts. Hoe wil u CD&V en OpenVLD overtuigen om met u en niet met het kartel in zee te gaan?

In de eerste plaats willen we de burger overtuigen van ons programma.

Het is natuurlijk een politiek spel. Welke coalitie draagt uw voorkeur weg?

Voor ons kunnen extreemlinks en extreemrechts niet. Wij gaan ook niet samenwerken met het kartel. Als je dan de optelsom maakt is het duidelijk.

Zijn er dan al verkennende gesprekken gebeurd met CD&V en OpenVLD?

Ik kan met de hand op het hart zeggen dat wij geen enkel voorakkoord hebben gesloten.

Mathias De Clercq (Open VLD) werpt zich op als hét alternatief voor Rudy Coddens (SP.A/Groen) als kandidaat-burgemeester. U lijkt in het hele verhaal niet mee te mogen spelen, of wel?

Laat Mathias maar doen. Laat hem maar zeggen: “Ik wil en ik zal burgemeester worden!”. Het lijkt enkel daarom te draaien. Laat de anderen maar praten over de postjes, wij willen het vooral hebben over de inhoud. Ik denk dat de burger dat het belangrijkste vindt.

Wie is volgens u de beste burgemeester voor Gent als u het zelf niet wordt?

Goh, ik doe liever geen uitspraken over postjes. Ik vel geen oordeel over de kwaliteiten van anderen. Ik weet inhoudelijk waar wij voor staan en waar wij voor willen gaan. Ik heb ook gezegd met wie ik het liefst wil gaan samenwerken. Ik geloof in ons verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat wij de beste burgemeester kunnen leveren.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet