Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top30

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Een herstelling die geen herstelling is

wo 11 mei - 5:25

Stel, je diepvries is stuk. De garantie is voorbij. Je betaalt zelf de herstelling. Maar die is niet in orde. Wat nu?
Je hebt het misschien zelf al meegemaakt. Je diepvries gaat stuk net nadat de garantieperiode is afgelopen. In dat geval moet je zelf instaan voor alle herstellingskosten. Maar welke garantie heb je dat de herstelling correct verloopt?

HELP, ’T IS KAPOT

Bij een defect toestel kan je contact opnemen met de herstellingsdienst van de producent van het toestel. De fabrikant zal normaal een technicus langs sturen om het probleem te verhelpen.
Aan de telefoon moeten ze wel duidelijk vertellen welke kosten er minimaal aan verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld de verplaatsingskosten. De technicus zal dan bij jou thuis een poging ondernemen om het probleem op te lossen.

WELKE GARANTIE HEB IK DAT DE HERSTELLING LUKT?

Ondanks dat de technicus er alles aan doet om het apparaat te herstellen, kan het zijn dat de poging tevergeefs was. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij luisteraar Carine.
Haar diepvries werkte niet goed meer, een technicus plaatste een nieuw onderdeel, maar het probleem was helemaal niet opgelost. Toen de technicus een tweede keer langskwam, zei hij dat de diepvries niet meer te herstellen is. Alle herstellingskosten waren dus voor niks.
In dat geval kan je proberen om een regeling te treffen met de fabrikant van je toestel. Meestal probeert de firma om je een commercieel voorstel te doen. Dan krijg je een korting wanneer je een nieuw toestel bij dezelfde firma aankoopt.
Let wel: de verplaatsingskosten die afgesproken waren bij het eerste telefoongesprek, zal je wel moeten betalen. Want je hebt ermee ingestemd.

MOET IK WEL HERSTELLINGSKOSTEN BETALEN?

Ook wanneer de herstelling niet gelukt is moet de klant toch de herstellingskosten betalen. “Maar je kan wel een deel van de kosten betwisten”, vertelt Chantal De Pauw van de Overheidsdienst Economie. “Of je kan de consumentenombudsdienst aanspreken om te bemiddelen.”
Via de website van de consumentenombudsdienst kan je een klacht indienen wanneer je het niet eens bent met de firma die de herstelling uitvoerde.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet