Eerste vlucht voor nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Antwerp
ma 9 sep. - 5:41
In het verleden hebben verschillende luchtvaartmaatschappijen geprobeerd om een winstgevende verbinding uit te baten tussen Antwerpen en Londen, maar keer op keer is dat mislukt. Air Antwerp heeft er alle vertrouwen in dat het nu wel gaat lukken. "De trein is nog steeds geen volwaardig alternatief voor zakenmensen", klinkt het.
Air Antwerp heeft voorlopig vijftien personeelsleden in dienst, en amper één vliegtuig: een 29 jaar oude Fokker van Nederlandse makelij. In het vluchtschema staat ook maar één bestemming: London City Airport.
Klimaatopwarming
In vogelvlucht ligt de luchthaven van Antwerpen op amper 306 kilometer van London City Airport. Vanuit Brussel vertrekken er dagelijks een tiental treinen naar de Britse hoofdstad. In tijden van klimaatopwarming moet dus ook de vraag gesteld worden of het nog verantwoord is om te vliegen tussen beide steden. "Als je van Antwerpen naar Londen moet, heb je geen rechtstreekse trein", zegt Marcel Buelens, zakelijk leider van de luchthaven in Antwerpen. Je moet via Brussel-Zuid gaan. "Als je dan ook nog eens moet stoppen in Rijsel is de pret er snel af. Vliegen tussen beide steden gaat veel sneller."
VLM
Een vlucht tussen Antwerpen en Londen is niet nieuw. Begin jaren '90 werd VLM Airlines opgericht. VLM vloog jaren tussen Antwerpen en London City, tot de maatschappij in 2016 failliet ging. VLM werd overgenomen en maakte een doorstart. Maar ook de herboren luchtvaartmaatschappij bleek geen succes. In augustus vorig jaar viel definitief het doek over VLM.
De hamvraag is dus of het met Air Antwerp beter zal aflopen dan met VLM. "De boekingen lopen goed", zegt Johan Maertens, CEO van Air Antwerp. "Onze eerste vluchten zitten al goed vol. Maar om concurrentiële redenen kan ik daar verder niet veel over zeggen."