de inspecteur
Energieleveranciers lokken klanten met lage voorschotfactuur: "Ik moest plots elke maand 25 euro meer betalen dan afgesproken"
di 9 mrt. - 7:25
De Inspecteur helpt je deze week met de overstap naar een voordeliger energiecontract. Maar hij krijgt van verschillende luisteraars bericht dat ze zich soms bedrogen voelen na zo'n overstap. "Ik zou 80 euro per maand minder betalen volgens het voorstel", vertelt Christine Tiré. Zij stapt vorig jaar over naar Mega na een interessant voorstel. "Maar uiteindelijk is mijn maandelijkse voorschotfactuur even hoog als bij mijn vorige leverancier." De kortingen die haar beloofd zijn, krijgt ze pas na bijna 2 jaar. "Ik vind dat mega-oplichters."
Ook Annemie Aerts krijgt een hogere voorschotfactuur dan verwacht, nadat ze zich laat overhalen tijdens een telefoongesprek met een energieconsulent. "Mijn eerste voorschotfactuur was uiteindelijk toch 25 euro duurder dan afgesproken." Volgens Mega zou ze dat geld terugkrijgen na de jaarafrekening, "maar in afwachting hebben zij wel mijn geld."
Herkenbaar voor de ombudsman
Ombudsman voor Energie Eric Houtman is niet verrast door de verhalen. "Het zijn heel herkenbare klachten. Elk jaar behandel ik zo'n 400 dossiers rond voorschotfacturen." Veel van die klachten gaan over energieleverancier Mega: "Ongeveer 20% van alle klachten komt van nieuwe klanten die hun beloofde kortingen niet zien verschijnen op hun voorschotfactuur." De ombudsman ziet ook klachten bij andere leveranciers. Engie, Elegant en Eneco komen ook vaak terug als het gaat over klachten omtrent voorschotfacturen.
Energieleverancier Mega doet naar eigen zeggen nooit voorstellen die het bedrijf niet kan waarmaken. "Onze simulaties voor voorschotfacturen zijn transparant, foutloos en niet misleidend. Het kan wel zijn dat er verwarring ontstaat tussen de simulatie en de schatting van het voorschot. We simuleren de prijsberekening op basis van het verbruik dat de klant ingeeft. Het voorschot is dan weer gebaseerd op het reële verbruik van de afgelopen 3 jaar, een getal dat de netbeheerder ons doorgeeft."
Een korting kan duur uitvallen
Volgens Houtman zijn er twee verklaringen waardoor de voorschotfactuur soms toch duurder uitvalt dan afgesproken.
"Een voorschotfactuur wordt berekend op je verbruik. Energieleveranciers vragen aan klanten om hun verbruik door te geven, maar uiteindelijk gebruiken ze voor hun simulatie het historische verbruik dat de netbeheerder doorgeeft." Als er in het verleden mensen op dat adres woonden die veel energie verbruikten, zal de voorschotfactuur een pak duurder uitvallen.
Daarnaast worden kortingen die beloofd worden bij het afsluiten van het contract soms pas veel later uitbetaald. "Vaak worden die kortingen pas na 12 maanden doorgerekend. Maar als je eerste meteropname al na 10 maanden is, dan ben je officieel nog geen jaar klant en krijg je de korting dus nog niet. Dan moet je nog eens een jaar wachten voor je korting krijgt."
Voorschotfactuur verlagen
Vind je je maandelijkse voorschotfactuur te hoog of te laag? Dan kun je aan je leverancier vragen om het bedrag aan te passen. Helaas reageert niet elke leverancier even inschikkelijk op die vraag. "Maar leveranciers die het consumentenakkoord hebben getekend moeten en zullen je voorschotfactuur aanpassen", zegt Houtman.
"Bij leveranciers die het consumentenakkoord niet hebben ondertekend zal dat moeilijker zijn. Ze zijn vaak minder inschikkelijk omdat ze niet gebonden zijn aan de regels van het consumentenakkoord. Bij Mega kan je bijvoorbeeld je de voorschotfactuur maar met 30% verlagen."