Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Energieleveranciers lokken klanten met lage voorschotfactuur: "Ik moest plots elke maand 25 euro meer betalen dan afgesproken"

di 9 mrt. - 7:25

Als je nu van energiecontract verandert voor elektriciteit en aardgas, kun je tot 300 euro per jaar besparen. Maar sommige energieleveranciers proberen klanten te lokken met een lage voorschotfactuur tijdens een telefoongesprek of bij online voorstellen. Als die voorschotfactuur dan effectief in de bus valt, blijkt het bedrag hoger dan afgesproken. Ombudsman voor Energie Eric Houtman geeft tips om dat te voorkomen.

De Inspecteur helpt je deze week met de overstap naar een voordeliger energiecontract. Maar hij krijgt van verschillende luisteraars bericht dat ze zich soms bedrogen voelen na zo'n overstap. "Ik zou 80 euro per maand minder betalen volgens het voorstel", vertelt Christine Tiré. Zij stapt vorig jaar over naar Mega na een interessant voorstel. "Maar uiteindelijk is mijn maandelijkse voorschotfactuur even hoog als bij mijn vorige leverancier." De kortingen die haar beloofd zijn, krijgt ze pas na bijna 2 jaar. "Ik vind dat mega-oplichters."

Ook Annemie Aerts krijgt een hogere voorschotfactuur dan verwacht, nadat ze zich laat overhalen tijdens een telefoongesprek met een energieconsulent. "Mijn eerste voorschotfactuur was uiteindelijk toch 25 euro duurder dan afgesproken." Volgens Mega zou ze dat geld terugkrijgen na de jaarafrekening, "maar in afwachting hebben zij wel mijn geld."

Herkenbaar voor de ombudsman

Ombudsman voor Energie Eric Houtman is niet verrast door de verhalen. "Het zijn heel herkenbare klachten. Elk jaar behandel ik zo'n 400 dossiers rond voorschotfacturen." Veel van die klachten gaan over energieleverancier Mega: "Ongeveer 20% van alle klachten komt van nieuwe klanten die hun beloofde kortingen niet zien verschijnen op hun voorschotfactuur." De ombudsman ziet ook klachten bij andere leveranciers. Engie, Elegant en Eneco komen ook vaak terug als het gaat over klachten omtrent voorschotfacturen.

Energieleverancier Mega doet naar eigen zeggen nooit voorstellen die het bedrijf niet kan waarmaken. "Onze simulaties voor voorschotfacturen zijn transparant, foutloos en niet misleidend. Het kan wel zijn dat er verwarring ontstaat tussen de simulatie en de schatting van het voorschot. We simuleren de prijsberekening op basis van het verbruik dat de klant ingeeft. Het voorschot is dan weer gebaseerd op het reële verbruik van de afgelopen 3 jaar, een getal dat de netbeheerder ons doorgeeft."

Energieleveranciers berekenen voorschotfacturen niet op het reële verbruik van klanten, maar op het historische verbruik dat netbeheerders doorgeven. Dat kan een groot verschil maken

— Eric Houtman, Ombudsman Energie

Een korting kan duur uitvallen

Volgens Houtman zijn er twee verklaringen waardoor de voorschotfactuur soms toch duurder uitvalt dan afgesproken.

"Een voorschotfactuur wordt berekend op je verbruik. Energieleveranciers vragen aan klanten om hun verbruik door te geven, maar uiteindelijk gebruiken ze voor hun simulatie het historische verbruik dat de netbeheerder doorgeeft." Als er in het verleden mensen op dat adres woonden die veel energie verbruikten, zal de voorschotfactuur een pak duurder uitvallen.

Daarnaast worden kortingen die beloofd worden bij het afsluiten van het contract soms pas veel later uitbetaald. "Vaak worden die kortingen pas na 12 maanden doorgerekend. Maar als je eerste meteropname al na 10 maanden is, dan ben je officieel nog geen jaar klant en krijg je de korting dus nog niet. Dan moet je nog eens een jaar wachten voor je korting krijgt."

Je kan aan je leverancier vragen om je voorschotfactuur te verlagen, maar vaak moet je veel moeite doen

— Eric Houtman, ombudsman Energie

Voorschotfactuur verlagen

Vind je je maandelijkse voorschotfactuur te hoog of te laag? Dan kun je aan je leverancier vragen om het bedrag aan te passen. Helaas reageert niet elke leverancier even inschikkelijk op die vraag. "Maar leveranciers die het consumentenakkoord hebben getekend moeten en zullen je voorschotfactuur aanpassen", zegt Houtman.

"Bij leveranciers die het consumentenakkoord niet hebben ondertekend zal dat moeilijker zijn. Ze zijn vaak minder inschikkelijk omdat ze niet gebonden zijn aan de regels van het consumentenakkoord. Bij Mega kan je bijvoorbeeld je de voorschotfactuur maar met 30% verlagen."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet