
radio2 middag in antwerpen
Extra controle voor internationale treinen in Antwerpen-Centraal
wo 19 jul. - 3:10

Wapens, explosieven en verboden voorwerpen
Een scanstraat is vergelijkbaar met de beveiliging op de luchthaven, met een metaaldetector en een röntgentoestel om de bagage te controleren. Maar nu gaat het enkel om veiligheidscontroles waarbij gezocht wordt naar wapens, explosieven en andere verboden voorwerpen. De controle is dus niet even uitgebreid als in de luchthaven: vloeistoffen en nagelschaartjes zijn nog steeds toegestaan. Ook zal niet iedereen systematisch door de scanstraat moeten, maar worden er willekeurig een aantal mensen uitgehaald door een machientje.
Tijdelijke opstelling
In het station van Antwerpen komt er geen vaste scanstraat, want dat is niet zomaar mogelijk. Antwerpen is een geklasseerd station en heeft de infrastructuur niet om een dergelijke opstelling mogelijk te maken. "We hebben in Antwerpen en in Luik gekozen voor een tijdelijke opstelling", zegt Hendrik Vanderkimpen van Securail. "Dat betekent dat we met een soort hek gaan werken en op die manier de reizigers gaan kanaliseren naar de juiste plaats."
Verdacht gedrag
De scanstraat is een onderdeel van het volledig geïntegreerd en integraal veiligheidsbeleid. "Naast de scanstraat, hangen er uiteraard heel wat camera's in de stations en is er ook heel wat sociale controle", vertelt Hendrik Vanderkimpen. Minister Jan Jambon beaamt dat: "Politiemensen op de luchthaven zijn opgeleid om verdacht gedrag te ontdekken. Nu willen we ervoor zorgen dat ook de politiemensen in de spoorwegstations en de mensen van Securail deze training krijgen. Als we beide systemen samenpakken, kunnen we de graad van veiligheid toch weer een stuk verhogen. De voordelen van politiemensen die verdacht gedrag kunnen registreren, gelden trouwens niet enkel voor de internationale lijnen, maar voor heel het station."
Permanente opvolging
Volgens Jan Jambon gaan technologie en mankracht hand in hand. "Technologie biedt heel wat mogelijkheden en daar maken we graag gebruik van, maar onze politiemensen zullen nog altijd het belangrijkste werk doen." Voorlopig blijft het bij deze extra maatregelen. "Maar we volgen permanent de evolutie in de werkwijzen van terroristen op en als het nodig is, zullen we onze veiligheidssystemen aanpassen of uitbreiden."
Op tijd komen
Je komt dus best minstens 20 minuten op voorhand naar het station als je een internationale trein moet nemen. "We willen er alles aan doen om te voorkomen dat iemand zijn trein mist, behalve degene die dan iets bij heeft natuurlijk", lacht Hendrik Vanderkimpen.