Faillissement Thomas Cook ook financiële tegenslag voor kleinere reisbureaus
di 24 sep. - 2:47
"Thomas Cook heeft te laat en onvoldoende ingespeeld op de veranderende toeristische markt", vertelt Yves Meyers. "TUI domineert momenteel de markt voor de pakketverkopen voor 90%, en Thomas Cook had nog zo'n 10 %. Vroeger was dat 60/40. Je voelde het faillissement enigszins aankomen. Bij Thomas Cook waren ze al een tijd activiteiten aan het afstoten. Ze deden geen autoreizen en skivakanties meer of verre reizen. TUI heeft eigen hotels, eigen vliegtuigen, eigen busmaatschappijen en eigen lokale agenten. Thomas Cook is meer de weg van het doorverkopen ingeslagen: ze huren vliegtuigen in en hebben exclusieve contracten met hotels, maar dat is blijkbaar toch niet de juiste keuze geweest."
Garantiefonds
"De klanten van Thomas Cook moeten zich niet te veel zorgen maken", gaat Yves Meyers verder. "De consument wordt namelijk vrij goed beschermd door het garantiefonds. Ze betalen een voorschot als ze een reis boeken en dat wordt doorgestort naar de touroperator. Maar stel dat de klant minder heeft betaald dan het reisbureau heeft doorgestort, dat verschil zullen wij als reisbureau nooit terugzien. Wij vragen doorgaans 30 procent voorschot maar soms moeten we meer doorstorten. Bij cruises bijvoorbeeld kan dat verschil wel eens oplopen. Ook de commissies die we verdienen op reizen zijn we kwijt. Ook daarvoor zijn we niet verzekerd. Het faillissement van Thomas Cook is voor ons dus zeker een financiële tegenvaller."
Wie heeft nog een reisbureau nodig?
"Als reisbureau verkochten wij vroeger voor 90% pakketreizen", zegt Yves Meyers. "We hebben onszelf ook opnieuw moeten uitvinden. Nu verkopen we nog maar voor de helft pakketreizen, de rest zijn reizen op maat. Dat is zeker een argument om toch naar een reisbureau te gaan en niet zelf te boeken op internet. Wij kunnen ook beter hulp bieden, bij stakingen, bij natuurrampen, ... We horen nu van gedupeerde reizigers dat ze geen informatie krijgen, dat ze nergens binnen raken en niet weten wat ze moeten doen. Wij als reisbureau kennen de kanalen en proberen gedupeerde reizigers zoveel mogelijk te helpen. Dat zijn we zelfs verplicht. Ook kopen we groot in en kunnen we klanten betere prijzen bieden, dan wanneer ze zelf boeken. Mensen hebben ook geen tijd vaak en geven dan een reisbureau de opdracht om een reis uit te werken. Dat zijn zeker nog altijd dingen waarin een reisbureau het verschil kan maken", besluit Yves Meyers.