Fastfoodketens Dunkin' Donuts en KFC naar Antwerpen: "We moeten ze niet verbieden maar springen er best slim mee om"
wo 20 nov. - 9:50
De opmars van de fastfoodketens lijkt dwars te staan op de gezondheidshype die er al een tijdje heerst. "We zitten in tijden waarin mensen heel erg bezig zijn met gezonde voeding en daar veel over lezen, maar langs de andere kant willen mensen vaak en snel buitenshuis eten", zegt Michaeël Sels van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. "Dan kiezen ze voor de grote fastfoodketens." De makkelijke hap, dus.
Vegan burgers
"Het is een logische trend, door de globalisering, maar die is niet zo positief voor onze gezondheid. De ketens proberen zichzelf een gezonder imago aan te meten, bijvoorbeeld door een vegan burger aan te bieden. Dat kan een goeie zaak zijn voor dierenleed, maar het blijft fastfood en daardoor zullen we niet gezonder leven krijgen", vreest Sels.
Jongeren vallen voor leuk imago
Wie af en toe in een fastfoodrestaurant binnen stapt, ziet daar ook regelmatig jongeren die er tijdens hun middagpauze binnen springen. "De ketens investeren enorm veel in reclame, onder andere op social media", zegt Sels, "en daar vallen jongeren vaak sneller voor. Ze willen graag het leuk imago proeven dat errond hangt."
Af en toe zondigen
Bijna één op de twee Belgen heeft overgewicht en een groot deel van hen lijdt aan obesitas, de ernstigste vorm van overgewicht. "We moeten die ketens zeker niet verbieden maar het is wel een goed idee om er slim mee om te springen", vindt Sels.
Af en toe zondigen, moet natuurlijk wel kunnen. "Als je eens wil zondigen, ga dan naar een hele goeie bakker en kies daar het lekkerste taartje. Ga niet naar een tankstation voor een carré confituur, want die is van lage kwaliteit en eerlijk: heb je er echt van genoten? Waarschijnlijk een stuk minder dan van het lekkere taartje van de bakker om de hoek."