
de inspecteur
Fors meer klachten over malafide verkooppraktijken binnen de energiesector
ma 11 mrt. - 6:23

"Mijn moeder is erin geluisd door een sluwe verkoper"
In "De inspecteur" op Radio 2 getuigt An hoe haar 92-jarige moeder bezoek krijgt van een meneer van 'den elentriek' . Zijn komst wordt aangekondigd door een telefoontje vooraf. De vrouw vermoedt dat hij de meterstanden zal komen opnemen. Maar voor ze het goed en wel beseft, staat die man niet in de kelder bij de meter maar zit hij aan de keukentafel en vraagt hij haar uit over haar energiecontract.
"Die man heeft de facturen van mijn moeder opgevraagd en hij heeft haar een paar vragen gesteld. Op het einde heeft mama iets afgetekend op een tablet."
Twee weken later valt er een brief van Eandis (het huidige Fluvius) in de bus. Daarin staat dat de 92-jarige vrouw van energieleverancier is veranderd. Ze is nu klant bij Essent in de plaats van bij Engie Electrabel.
Mijn moeder wist helemaal niet dat ze van leverancier was veranderd!
An neemt meteen contact op met Essent en daar beloven ze dat het contract stopgezet zal worden. Essent heeft naar eigen zeggen geen verkopers in dienst die deur-aan-deurverkoop doen. Het contract is dus afgesloten door een extern bedrijf. Dat blijkt het Onafhankelijk Adviesplatform te zijn.
Onafhankelijk Adviesplatform doet de deur-aan-deurverkoop
Volgens Samara van het Onafankelijk Adviesplatform is de getuigenis van An een eenmalig voorval. "Onze adviseurs kennen de gedragscode goed. Ik denk gewoon dat deze man de verkeerde beslissing heeft genomen. We hebben dan ook besloten om die persoon te laten gaan."
Het Onafhankelijk Adviescontract richt zich tot klanten met een actief btw-nummer. En volgens Samara is het telefoonnummer van de moeder van An nog altijd gelinkt aan zo'n actief btw-nummer. "Op basis van die gegevens hebben we haar gecontacteerd." Samara is ook van mening dat de mama van An wel duidelijk haar akkoord heeft gegeven. "De vrouw wilde zelf van leverancier veranderen. Ze heeft de overeenkomst op de tablet ondertekend. En we hebben ook een volmacht op papier dat ze overstapt."
Ombudsman voor energie krijgt veel klachten over verkooppraktijken
Eric Houtman, de ombudsman voor energie, reageert niet verwonderd op het verhaal van An. Hij kent het Onafhankelijk Adviesplatform omdat er al eerder klachten over dat bedrijf binnenkwamen.
Verkooppraktijken is een oud zeer, hardnekkig probleem dat nog verder escaleert.
Houtman benadrukt dat het probleem veel verder gaat dan het Onafhankelijk Adviesplatform. In 2018 ziet de ombudsman een stijging van 13% van het aantal klachten over verkooppraktijken ten opzichte van 2017. Als hij het vergelijkt met 2016 is het aantal klachten zelfs verdubbeld.
Wat me verontrust is dat er steeds meer leveranciers zijn die dit soort praktijken toepassen. Ze doen het zelf of schakelen een derde partij in om de verkoop te regelen. Dat kan gaan via deur-aan-deurverkoop of op openbare plaatsen. De verkopers worden niet alleen actiever en agressiever maar ook inventiever. De verkopers verzinnen volgens de ombudsman steeds sluwere manieren om het aanbod in de markt te plaatsen.
Het feit dat de druk op de energiemarkt alleen maar groter wordt, helpt natuurlijk niet om dit soort praktijken in te dijken.
"En ja, er is een gedragscode. De meeste leveranciers hebben die ook ondertekend en ze wordt ook steeds strenger. Maar dat betekent niet dat ze beter wordt nageleefd."