Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top30

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

"Gedeelde taxibusjes en meer en grotere Park & Ride-zones bij steden kunnen files fors verminderen"

di 17 sep. - 9:09

Gedeelde taxibusjes die je met een app kunt bestellen en het uitbouwen van meer Park & Ride-zones in de voorsteden waar je van vervoersmiddel kunt overstappen, kunnen het fileleed in ons land sterk verminderen. Dat stelt professor Urbanisatie Alexander D'Hooghe (MIT) in een nieuwe mobiliteitsstudie. Hij doet ook concrete voorstellen voor Antwerpen.
pijl park and ride
© Foto: Getty

Alexander D'Hooghe is de man die het Oosterweeldossier uit het slop wist te trekken. Hij heeft samen met zijn team van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston oplossingen gezocht voor het enorme fileprobleem in ons land en heel concreet Antwerpen en Brussel bestudeerd. 

Park & Ride

Nu bestaan er aan de rand van de stad al grote parkeerterreinen waar je kan overstappen tussen auto, fiets, taxi en/of openbaar vervoer. Volgens de studie moeten daar nog andere vervoersmiddelen bijkomen, zoals e-bikes, steps en dus ook gedeelde taxibusjes die je met een app kunt bestellen. "Die zullen niet van deur tot deur rijden: als je je bestemming kiest, zal de app zeggen dat je nog enkele minuten moet wandelen naar de plaats waar je wordt opgepikt.," legt D'Hooghe uit. Het is dus gelijkaardig aan het systeem van de belbus op het platteland. Het taxi-systeem bestaat al in steden als New York.

In Antwerpen worden nu al Park & Rides voorbereid in onder meer Merksem (afrit E19) en aan de Bosuil. Volgens de onderzoekers komen daar best nog hubs aan Luchtbal en Schijnpoort bij. 
 

Futuristisch maar niet zo gek.

— Verkeersexpert Hajo Beeckman over idee van taxibusjes

VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman is positief. "Het klinkt allemaal wat futuristisch maar het is zo gek nog niet, want de technologie staat niet stil en over een jaar of vijftien worden de eerste zelfrijdende deelwagens en bussen verwacht die grote groepen mensen op een efficiënte manier kunnen vervoeren", zegt hij. "Als je dat wil, dan moet je nu beginnen plannen."

Meer dan mobiliteit

De Park & Ride-zones kunnen ook meer worden dan parkeerterreinen en overstapplaatsen, stellen de onderzoekers: ook pakjesdiensten kunnen zich daar vestigen, zodat bestelwagens de stad niet meer in moeten. En er kunnen ook supermarkten, kinderdagverblijven en zelfs klerenwinkels komen, om ze aantrekkelijker te maken voor pendelaars. Ook woonprojecten zijn mogelijk, voor pendelaars die dichter bij hun werk willen gaan wonen.
 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet