Geen auto's op Grote Baan en Evence Coppélaan op autoloze zondag
zo 22 sep. - 6:09
De Grote Baan in Houthalen staat bekend als de plek in Vlaanderen met de grootste luchtvervuiling, als het om stikstofdioxide gaat. Over één kilometer was die weg zondag afgesloten voor het autoverkeer. Daardoor was dat hele stuk weg alleen bestemd voor fietsers, steppers en wandelaars en voor de verenigingen en inwoners van Houthalen-Helchteren. Mensen hebben er ook ontbeten en gebarbecued. "Dit hebben we nog niet meegemaakt in al die jaren dat we hier wonen", horen we van buurtbewoners, "en het is voor herhaling vatbaar."
Enorm verschil
Het verschil tussen een gewone dag op de Grote Baan en een autoloze Grote Baan is heel groot. "Nu kan je rustig wandelen en met elkaar babbelen, anders is het uitkijken om veilig die Grote Baan over te steken", vertelt Luciana. Voor Adriaan was het heel vreemd wakker worden: "Om 8 uur werd het al afgesloten en ik werk wakker van, hé ik hoor geen verkeer, ach ja, hier komt geen verkeer vandaag. Normaal word ik rond half 9 wakker van het verkeer dat passeert, en nu, ja, hoor ik niks."
Start van participatieweek rond Noord-Zuid.
Dit autovrij maken van de Grote Baan past ook in de toekomst van de Noord-Zuid. Die wordt momenteel volop bestudeerd. Het is de startdag van een participatieweek. Want deze week wordt weer de medewerking van de buurtbewoners en belanghebbenden gevraagd. Marijn Struyf: "De klassieke ideeën zoals vroeger liggen terug op tafel zoals een omleidingsweg of een ondertunneling. We bekijken of er nog andere zaken mogelijk zijn, zoals bv. een betere treinverbinding of een trambus op die Grote Baan.
Evence Coppélaan in Genk afgesloten
Ook de Evence Coppélaan in Genk was een dagje autovrij. Die gaat omgevormd worden de komende jaren. De ene helft van de straat gaat onthard worden, daar komt dan ruimte voor wandelaars en fietsers en voor groen. De stad Genk krijgt voor dit project ook 250.000 euro subsidie van de Vlaamse overheid. De grote lijnen van het project zijn zondag aan de Genkenaren voorgesteld, op een autovrije Evence Coppélaan.
Volgens schepen Michael D'Hoore zijn de meeste Genkenaren wel mee in dit verhaal: "Natuurlijk zijn er mensen die vragen naar timing, of die realistisch is. Wel, wij krijgen subsidies van Vlaanderen en daarvoor moet tegen 2022 die weg onthard zijn. Dat is heel concreet en daar zijn mensen wel in mee. Maar meer nog, naar de toekomst van de Evence Coppélaan waar we meer het accent willen leggen op het wonen en een verbinding willen leggen tussen C-mine en het centrum, daar staat men over het algemeen wel positief tegenover, die indruk had ik wel heel duidelijk."