
radio2 middag in oost-vlaanderen
Geen water in Oosterzele: hoe lost de kapper dat op?
vr 21 jun. - 11:09

Vanmorgen sloeg er een belangrijke leiding lek waardoor het grootste deel van Oosterzele urenlang zonder water kwam te zitten. Waterbeheerder Farys heeft de hele voormiddag gewerkt om het probleem op te lossen, er zijn noodleidingen aangelegd en ondertussen komt er bij iedereen weer water uit de kraan.
Zonder leidingwater zitten, da's vervelend. Je kan bijvoorbeeld geen douche nemen voor je naar het werk of een examen vertrekt. Maar voor sommige mensen is het nog veel vervelender, namelijk voor zij die water nodig hebben om hun job te kunnen uitoefenen. Denk maar aan de carwash, ruitenwassers, in de keuken van een restaurant, ... Ook bij Coiffure Marva zaten ze met de handen in het haar.
Flessenwater en waterkokers
"Ik woon schuin tegenover het kapsalon", zegt zaakvoerster Marva. "Toen ik opstond en merkte dat ik geen water had, wist ik nog niet dat het overal in Oosterzele zo was. Ik maakte mij dus snel klaar en probeerde een kraan in de zaak... Ook geen water. We zaten met een groot probleem!"
In eerste instantie is Marva de klanten beginnen opbellen, met de vraag of ze thuis hun haar al konden wassen. "Diegenen die niet in Oosterzele wonen, die konden dat doen. Maar voor de Oosterzelenaars hebben we het anders aangepakt. We zijn naar de winkel geweest om flessenwater en hebben dat met waterkokers opgewarmd."
Het opgewarmde water, mengden ze vervolgens met koud water in een grote emmer. "Anders is het te warm, natuurlijk", verduidelijkt de zaakvoerster. "We zouden niet willen dat de hoofdhuid van onze klanten verbrandt!"
Andere verzorgingsproducten
Bij sommige verzorgingsproducten, zoals een balsem of conditioner, is het belangrijk om het haar goed te spoelen. Zonder stromend water, is dat niet evident. Dus ook qua verzorgingsproducten moest Marva op zoek naar een oplossing. "Gelukkig hebben we ook een soort balsem die niet uitgespoeld hoeft te worden! Dat hebben we dus bij iedereen gebruikt."
Vaste klant Willy Sommers
De inventieve oplossingen van Marva waren wel tijdrovend, en dus liep de werking in het kapsalon wat vertraging op. "Niet veel gelukkig, een halfuurtje ongeveer", verduidelijkt ze. "De klanten waren wel heel begripvol!"
Eén van de vaste klanten in het Oosterzeels kapsalon is Willy Sommers. Marva: "Ik had vanmorgen zijn vrouw nog aan de lijn, om een afspraak te maken. Willy komt hier om de vier à vijf weken om zijn haar te laten knippen."
"Hoe dan ook: gelukkig hebben we weer water ondertussen!" zegt de uitbaatster opgelucht.